10/11/2011 |
V automobilovém průmyslu přichází doba plastová. Zatímco v roce 1970 tvořily plasty šest procent hmotnosti vozidla, nyní je to 12 až 15 procent. Ale to není všechno: v roce 2020 by podle předpokladů společnosti BASF měly tvořit 25 procent hmotnosti vozidla plasty. Plast se používá jednak kvůli nižší ceně, důležitým kritériem je také nízká hmotnost a relativně jednoduchá výroba. Přístrojová deska, výplně dveří, nárazníky, ale i palivová nádrž - to vše se nyní vyrábí z různých druhů plastů. Plasty jsou dokonce už i na tak exponovaných místech, jako je přívod paliva v oblasti motoru, kde je teplota kolem 220 stupňů Celsia. Plasty (konkrétně tzv. Ultramid) u některých automobilů nahrazují i další kovové části - například přívody a rozvody vzduchu nebo olejové vany. V tomto případě uvádí chemická společnost BASF úsporu nákladů o 30 procent a poloviční snížení hmotnosti. Což je v době, kdy automobily obvykle kynou a automobilky kvůli legislativě šetří palivo, kde se dá, bezpochyby výhodné. Plastová jsou už i kolaZ plastů jsou dokonce vyrobena i kola, ta uspoří 12 kilogramů neodpružené hmotnosti. Jejich cena je údajně zhruba stejná jako u litých kol, nicméně zatím se s nasazením pro běžná auta nepočítá. Využití by plastová kola mohla najít u malých elektromobilů, u nichž se předpokládá využití zejména ve městě a tedy v nižších rychlostech. Nižší hmotnost zvýší jejich dnes hodně malý dojezd na jedno nabití.
Platy tvoří důležitou část interiéru. Horní díl palubní desky je dimenzován na teplotu 120 stupňů Celsia. FOTO: Martin Žemlička, Novinky Karoserie většiny automobilů patrně nebudou ani za deset let celoplastové (což technicky není problém a duroplastový Trabant z konce padesátých let je toho příkladem). Zejména u horizontálních ocelových dílů, které potřebují být pevné, se nejspíš i nadále budou používat tradiční materiály. Z plastů nicméně budou výztuhy (například nárazníku jako to má už nyní Opel Insignia) nebo karoserie v oblasti rámu pátých dveří (využívá Peugeot). Je tedy patrné, že výrobky z plastů budou hrát v automobilové výrobě stále větší úlohu.
Smart Forvision (koncept 2011) má plastová kola FOTO: Smart
www.novinky.cz |
Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU