banner
5 neuesten Anforderungen
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Veřejná zakázka - Dodávka CNC brusky na kulato a dvou CNC ostřiček
Nákup posilovacích strojů
Dodávky zásahové obuvi
5 neuesten Angebote
Barevné koncentráty 25 t
Prodám:Plnivo - filler masterbatch 24 T
Prodám:Absorbér vlhkosti (Desiccant) 24 t
Nabídka filamentů pro 3D tiskárny - www.tiskve3d.cz
Filament PLA od 299,-

Čtvrtinu hmotnosti auta budou do roku 2020 tvořit plasty

10/11/2011

 

V automobilovém průmyslu přichází doba plastová. Zatímco v roce 1970 tvořily plasty šest procent hmotnosti vozidla, nyní je to 12 až 15 procent. Ale to není všechno: v roce 2020 by podle předpokladů společnosti BASF měly tvořit 25 procent hmotnosti vozidla plasty.

Plast se používá jednak kvůli nižší ceně, důležitým kritériem je také nízká hmotnost a relativně jednoduchá výroba. Přístrojová deska, výplně dveří, nárazníky, ale i palivová nádrž - to vše se nyní vyrábí z různých druhů plastů. Plasty jsou dokonce už i na tak exponovaných místech, jako je přívod paliva v oblasti motoru, kde je teplota kolem 220 stupňů Celsia.

Plasty (konkrétně tzv. Ultramid) u některých automobilů nahrazují i další kovové části - například přívody a rozvody vzduchu nebo olejové vany. V tomto případě uvádí chemická společnost BASF úsporu nákladů o 30 procent a poloviční snížení hmotnosti. Což je v době, kdy automobily obvykle kynou a automobilky kvůli legislativě šetří palivo, kde se dá, bezpochyby výhodné.

Plastová jsou už i kola

Z plastů jsou dokonce vyrobena i kola, ta uspoří 12 kilogramů neodpružené hmotnosti. Jejich cena je údajně zhruba stejná jako u litých kol, nicméně zatím se s nasazením pro běžná auta nepočítá. Využití by plastová kola mohla najít u malých elektromobilů, u nichž se předpokládá využití zejména ve městě a tedy v nižších rychlostech. Nižší hmotnost zvýší jejich dnes hodně malý dojezd na jedno nabití.

 

autoplasty_400

 

Platy tvoří důležitou část interiéru. Horní díl palubní desky je dimenzován na teplotu 120 stupňů Celsia.

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Karoserie většiny automobilů patrně nebudou ani za deset let celoplastové (což technicky není problém a duroplastový Trabant z konce padesátých let je toho příkladem). Zejména u horizontálních ocelových dílů, které potřebují být pevné, se nejspíš i nadále budou používat tradiční materiály. Z plastů nicméně budou výztuhy (například nárazníku jako to má už nyní Opel Insignia) nebo karoserie v oblasti rámu pátých dveří (využívá Peugeot). Je tedy patrné, že výrobky z plastů budou hrát v automobilové výrobě stále větší úlohu.

 

autoplasty1_600

 

Smart Forvision (koncept 2011) má plastová kola

FOTO: Smart

 

 

www.novinky.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU