banner
5 neuesten Anforderungen
Mobilní obytná buňka
Kancelářské potřeby
Dodávka technických plynů
Vybavení DM
Fotovoltaická elektrárna
5 neuesten Angebote
Nabídka - permanentní magnety - feritový blok - 19,8x15,2x6 (MA) mm
Služba recyklace plastů
Vozy k demontáží
Výroba z nerez oceli
Trubky nerezové bezešvé přesné

Automobilová pojistka – historie a současnost (5. část)

03/02/2016

ihr_240

 

Pojistka torpédo ovládla na období delší než padesát let nejen automobilový průmysl.


Pojistka torpédo se stala skutečným základem rozvoje jištění elektrických obvodů nejen v oblasti dopravní techniky, ale také v průmyslovém nasazení. Zvýšený výkon pojistky pro zatížení 24, později 32 V dával možnost širokého uplatnění této slaboproudé rychlotavné pojistky.

Tato pojistka určovala i základní parametry pro sjednocení pojistkových skříní na celém světě, stejně tak měla vliv i na vznik norem ISO, ČSN, Military Norm a řady dalších
národních norem jednotlivých zemí. Tento typ tak předurčil aplikace slaboproudého jištění výrobních zařízení, komunikačních systémů apod.
Vraťme se však k historii vývoje této pojistky, respektive pojistkových skříní. Snaha o získání kompletního přehledu řidiče o stavu elektrického vybavení vozidla vedla konstruktéry v českých zemích k vývoji unikátního systému spínacích skříní zapalování. Příkladem je firma ERA Praha, která ve třicátých letech zavedla do svého výrobního programu unikátní spínací skříňku, která nejen poskytovala řidiči přehled o stavu nabití baterie, ale obsahovala i spínací skříňku startu vozidla, parkovacích, potkávacích a dálkových světel, spínače
stěračů (později i blinkrů) včetně jištění základních elektrických obvodů vozidla.

 

pojist_344

 

Na tuto dobu vše jednoduché, přehledné s využitím pojistek torpédo.


Pro provedení dieselových motorů pak existovala zjednodušená spínací skříňka, která kromě pojistky obsahovala i kontrolu žhavení.

S dalším nezbytným vývojem informování řidiče o stavu vozidla došlo v následujícím období k zásadnímu oddělení spínací a pojistkové skříňky, přičemž ampérmetr a voltmetr byly samostatně zabudovány do palubní desky vozidla a postupně přibývaly pouze světelné kontrolky, například ukazatelů směru, stavu dobíjení, stavu nádrže paliva apod. Tento systém byl však funkční pouze na základě jištění okruhů pojistkami torpédo.

Uvedený trend se projevil i ve výrobě československého automobilového průmyslu, a to jak v oblasti jištění instalací u osobních, tak i nákladních automobilů a autobusů.

 

Více informací najdete zde

 

IHR Autodíly s. r. o.

V mokřinách 283/8
Praha 4
147 00
Česká republika

Tel.: +420 272 765 794, 272 760 509
Mob.: +420 602 628 621
Fax: +420 272 774 546
E-mail:
Internet:

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU