Na začátku devadesátých let nabízely různé firmy dodatečnou montáž neřízeného katalyzátoru. "Rodiče si začátkem devadesátých let chtěli nechat namontovat do našeho rodinného Moskviče 2137 z roku 1978 neřízený katalyzátor," vzpomíná čtenář iDNES.cz. "Nabízela to tehdy myslím firma Drupol a stálo to na tu dobu pěkné peníze, nějakých dvacet tisíc."
Je otázkou, zda to lze chápat jako ekologický tuning. Dnes je však svět automobilových úpravců mnohem dál.
Pod tuningem se v horších případech rozumí nalepení samolepek, různých nástavců, spojlerů a falešných výdechů; v těch lepších skrývá úpravy na motoru, podvozku a brzdách, které vedou ke zlepšení jízdních výkonů.
Zcela novým odvětvím je takzvaný ekotuning. Viezu Technologie nabízí své služby majitelům jak vcelku nových vozů, tak i poměrně starých ojetin. Právě u starších aut přitom může prý po úpravě dojít k nejvýraznějšímu snížení emisí i spotřeby. Viezu tvrdí, že průměrně dosahuje snížení emisí CO2 asi o 20 procent, odpovídajícím způsobem tedy také poklesne spotřeba.
Třeba u Škody Yeti s motorem 2.0 TDI (v obou výkonových variantách) udává firma v případě ekologického tuningu nárůst výkonu o 28 koní a pokles spotřeby o 15 procent. Pokles spotřeby o 15 procent je typický pro většinu dieselových motorů v nabídce.
Naopak při namátkovém výběru několika desítek benzinových vozů v katalogu se nám nepodařilo narazit na vůz, u kterého by službu firma nabízela, na výběr je pouze klasický tuning se zvýšením výkonu. Údaje v katalogu výrobce se tak trochu liší od bombastických inzerátů. Je ale možné, že v praxi firma nabízí komplexnější služby i pro starší vozy, které v katalogu nemá.
Pak by bylo výrazné snížení emisí a spotřeby vcelku pochopitelné. Firma totiž dosahuje inzerovaných výsledků prakticky pouze přeprogramováním řídicí jednotky motoru. A třeba u více než 10 let starého vozu nemusela mít jednotka takové funkce a schopnosti jako dnes. Obecně také platí, že dosáhnout vyšších výkonů přeladěním řídicí jednotky je mnohem jednodušší u přeplňovaných motorů.
Viezu vysvětluje, že u své služby Blue Optimize nemusí sahat ke kompromisům, které automobilky v naladění motorů dělají. Tyto kompromisy se například týkají kvality paliva, která se po světě liší, a proto automobilky motory ladí univerzálně. Viezu také před úpravou provede diagnostiku daného motoru a může tak vzít v potaz konkrétní neduhy, kterými motor trpí třeba kvůli dříve zanedbanému servisu.
Své služby firma nabízí prostřednictvím řady servisních partnerů prakticky po celém světě. Dlouhodobých zkušeností je ale po internetu k nalezení minimum, takže je nutné všechna prohlášení brát s rezervou.
Ilustrační snímek | foto: Jan Strouhal, MF DNES