banner
5 nejnovějších poptávek
Dodávky kabelů a vodičů
Novostavba objektu
Oprava povrchu silnice
Oprava lajnování parkovacích míst
Poptávám hranoly
5 nejnovějších nabídek
Frézky nástrojářské - FN 32, výrobce TOS
Frézky nástrojářské - FNGP 40 CNC, výrobce INTOS
Soustruhy CNC - Masturn 50 CNC, výrobce MAS
Lisy hydraulické - P6381, výrobce Stanko SSSR
Soustruhy hrotové - SU 100/2000

Obliba frančízy v ČR stále stoupá

27/02/2012

Poskytnutí práva používat obchodní známku a znalosti vlastněné nějakou korporací pro vlastní podnikání, to je stručná definice franchisingu. V České republice ho reprezentují především nadnárodní řetězce v rychlém občerstvení. Obliba franšízy ale stoupá i v jiných oblastech. Potvrdil to v rozhovoru pro list Podnikatel také prezident České asociace franchisingu Ivo Lamich.

Jak si vysvětlujete, že se franchising v České republice rozvíjí mnohem rychleji než celé hospodářství?
Franchising se ujímá zejména v oblasti služeb a obchodu, kde lze relativně velmi rychle provést změny obchodního modelu a zaměření. Obchodníci, kteří otevřeli vícero poboček, ne vždy mají dostatečně kvalitní management, schopný rychle a efektivně rozvíjet a kontrolovat celou síť. Tento problém je modelem franchisingu v mnoha ohledech eliminován, protože franchisant, člověk, který investuje své peníze, může mnohem efektivněji a agresivněji rozvíjet obchod, zvyšovat tržby a pomáhat rozvoji celé sítě.

V kterých oborech je tento nárůst největší, a kde naopak zájem stagnuje či klesá?
Největší dynamiku mají služby, a to proto, že jedním z důležitých faktorů je relativně nižší kapitálová náročnost v porovnání s obchodem nebo výrobou. Velký růst jsme v předminulém a minulém roce zaznamenali v oblasti poskytování bankovních a realitních služeb.

Franchising je u nás prezentován zahraničními společnostmi jako McDonald’s nebo OBI. Existují také české firmy, které nabízejí franšízy do ciziny?
Samozřejmě, jsou zde české franšízy, kterým je už náš trh malý, nebo se objevily příležitosti v zahraničí, zejména v okolních zemích, kde přece jen máme lepší přehled o ekonomickém prostředí. Většinou jde o „export“ gastronomických konceptů, nicméně obecně lze říci, že druh konceptů, které expandují z Česka do zahraničí, kopíruje jejich tuzemskou strukturu. Z celkového počtu českých franšízových konceptů expandovalo do zahraničí 42 % (Franchising report Česká republika 2010). Stejně tak lze říci, že překážky, s nimiž se potkávají v zahraničí (pokud se bavíme o Evropě, USA a Austrálii) se příliš neliší od těch, s kterými se střetáváme u nás. Oblasti jako je Indie, Čína a Korea tvoří samozřejmě zcela odlišné ekonomicko- kulturně-sociální prostředí, které je nutno pochopit a přizpůsobit svůj záměr místním podmínkám.

Jakou roli v této oblasti hraje Česká asociace franchisingu?
Česká asociace franchisingu je nezisková, profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky zaměřující se na problematiku franchisingu např. v oblasti práva a poradenství. Reprezentujeme franchisovu formu podnikání, jsme jejím odborným garantem a informujeme odbornou i laickou veřejnost doma i v zahraničí o základních pilířích franchisingu. Jako člen European Franchise Federation a World Franchise Council, jsme partnerem pro mnoho zahraničních franchisorů a prvním kontaktem pro mnoho zájemců o vstup na český a středoevropský trh. Skrze tyto kontakty se stejně tak realizuje výměna informací a kontaktů pro naše členy směrem do zahraničí.

Co je největší výhodou franšízy, případně její nevýhodou?
Velkou výhodou je samozřejmě možnost využít fungující obchodní model, know-how franchisora a jeho velikost, zkušenosti a podporu. Jako určitá nevýhoda se mohou zdát určitá specifická omezení, která jsou dána franchisorem, jako je jednotný design, omezený sortiment apod. Pozitiva však mnohonásobně převažují, což ostatně dokládá celosvětové rozšíření franchisingu jako obchodního modelu. Franšíza může zahrnout v podstatě téměř cokoliv.

V březnu 2012 se v Brně v rámci veletrhu Franchise Meeting Point uskuteční mítink s názvem Nepropaste franchisovou horečku. Je opravdu franšízový boom tak velký? A jak se tato skutečnost projeví na zákaznících?
Ta se už dávno projevuje, jen si to většina zákazníků ani neuvědomila. A to je dobře, ukazuje to totiž, že způsoby vedení jednotlivých poboček, jednotný design, dobře proškolený personál, kvalitní zboží za přijatelné ceny, pod jednou zastřešující značkou, jsou zárukou pro všechny zákazníky. Jejich očekávání od značek se tím naplňují bez ohledu na to, zda jsou pobočky provozovány franchisantem nebo mateřskou společností, tedy franchisorem. Je třeba však vyzdvihnout i další aspekt, který je důležitý – franchising dává příležitost každému, kdo chce samostatně podnikat a nehodlá být v závislém zaměstnaneckém poměru. Je to také v zájmu státu, protože franchisanti jsou většinou hlavním lokálním zaměstnavatelem lidí, kteří by jinak těžko hledali uplatnění.

 

www.businessinfo.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU