Oprávnění, které policistům dává možnost bojovat účinněji proti vrakům na silnici, má policie od srpna letošního roku, kdy začala platit novela zákona o silničním provozu.
Zákon však pouze říká, že zajížďka včetně cesty zpět na silnici, kterou řidič musí kvůli technické kontrole strpět, nesmí být delší než osm kilometrů. Dále pak určuje pouze podmínku, že při zjištění vážné nebo nebezpečné závady na autě, je povinen kontrolu zaplatit řidič. Další podrobnosti stanoví až uvedená prováděcí vyhláška.
Neopodstatněnou prohlídku zaplatí stát
Z jejího návrhu vyplývá, že pokud na autě nebude objevena vážná ani nebezpečná závada, bude prohlídka hrazena ze státního rozpočtu. Konkrétní cena za prohlídku však zatím stanovená není, určí ji ministerstvo vnitra po dohodě s ministerstvem financí.
Ministerstvo dopravy ale odhaduje náklady na provedení jedné kontroly okolo 400 korun. Počítá také s tím, že policie nařídí zhruba 30.000 prohlídek za rok, z nichž přibližně 30 procent zaplatí řidiči.
"Lze odhadovat, že od řidičů se za provedené silniční technické kontroly ročně vybere 3,6 milionu Kč, zatímco bude 8,4 milionu Kč hrazených ze státního rozpočtu," píše se v důvodové zprávě.
Podle ní je v této souvislosti třeba uvést, že pořizovací cena mobilní stanice technické kontroly (STK), díky které by bylo možné prohlídky aut provádět v terénu, by se pohybovala okolo 15 milionů korun.
Návrh vyhlášky rovněž stanovuje, jak má vypadat doklad o kontrole nebo to, že by technická kontrola měla trvat "pouze nezbytně nutnou dobu pro zjištění skutečného technického stavu vozidla". V praxi to však může být i několik hodin.
Vyhláška je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení. Účinná začne být podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka v únoru pouze v případě, když bude legislativní proces bezproblémový.
www.idnes.cz