V pořadí již devátý Mezinárodní železniční veletrh v Berlíně pod rozhlasovou věží 18.–21. září představil 104 novinek od vysokorychlostních vlaků a jednotek přes komfortní soupravy metra a tramvají a pokročilou stavební i zabezpečovací techniku.
ČESKÁ ÚČAST S MIMOŘÁDNÝM OHLASEM Jak národní firmy, tak tentokrát ve významném měřítku i soukromí výrobci a dopravci dali Innotransu nová měřítka. Veletrhu se zúčastnilo 2243 vystavovatelů ze 49 zemí, zaplnili všech 26 hal i 3,5 km na zdejším kolejišti. Mezi 125 000 návštěvníky tentokrát překvapila hromadná delegace Spojených arabských emirátů, která hledala vše pro modernizaci mobility svých nových velkoměst. Nemalý byl i obchodní úspěch výrobců, jež v Berlíně podle předběžné bilance „prodali“ nové vlaky a techniku v hodnotě kolem 1,8 miliard eur. Na doprovodných konferencích zazněla příznivá data o rozvoji železniční dopravy ve světě vůbec. Vysokorychlostní tratě, na nichž lze jezdit rychlostí 300 km/h i více se protáhly k zahájení výstavy na 8422 km zejména díky Číně a Japonsku, které jejich délkou předběhly evropské ICE, TGV, Thalyse a Eurostary. EU se zase mohla prezentovat rozvojem tunelářské techniky – nejdelší vysokorychlostní železniční komunikace světa pod Gotthardem se již vystrojuje, největším tunelářským staveništěm současné doby je napřímení železnice Mnichov-Berlín s téměř stovkou kilometrů tunelů.
Spolu s rekonstrukcí a výstavbou nových tratí vyvstává potřeba hromadné výroby motorů, brzd, spřáhel, interiérových prvků a komponetů, které vedou k rozkvětu přidruženého železničního průmyslu. Není divu, že výstavní pavilony zaplnila vznikající národní i mezinárodní sdružení a svazy výrobců železniční techniky. Zvlášť velkou pozornost mezi nimi svými produkty budila česká asociace ACRI, zaměstnávající v 24 podnicích, výzkumných ústavech a organizacích 21 000 pracovníků. O pokrocích železnic i vozidel MHD se jako tradičně v posledních dvou dnech na výstavní kolejiště přišlo podívat na 19 000 návštěvníků. Do reportáže z tak rozsáhlého veletrhu se nám ovšem vejdou jen nejzajímavější exponáty.
TREND SMĚŘUJE K "ZELENÝM" VYSOKORYCHLOSTNÍM JEDNOTKÁM Cestu k nim hledají vývojáři Bombardiéra, Siemense i Alstomu, nově i Italové a Španělé. Poprvé byla k vidění maketa italského ETR 1000 a nová generace španělských souprav Avril, navazující na úspěšné Talgo. DB Mobility Logic se pochlubila budoucí sérií interoperabilních Icx pro vysokorychlostní tratě třídy 2 s rychlostí 190–250 km/h. Mimořádnou pozornost budila revoluční koncepce vysokorychlostních naklápěcích jednotek „Gröna Taget“, které ve Švédsku testuje a zavádí Bombardiér s cílem uspořit na kolejích až 40 % energie. I když vystavená jednotka s výkyvnými skříněmi ještě neměla definitivní aerodynamický tvar, překvapila řadou inovací: použitím elektromotorů s permanentními magnety, aktivním odpružením a samořízenými podvozky, snižujícími opotřebování kolejnic, hlučnost. Spolu se silnoproudou elektronikou umožňují rekuperaci brzdné energie. Experimentální jednotka mezi Törebockem a Skörde nedávno dosáhla rychlostního rekordu 303 km/h.
LEO EXPRES S ČESKÝMI SEDADLY A TRENAŽÉREM Na tento vlak v designu „Černé pumy“, stal se hvězdou Innotransu, stály fronty už od rána. Regionální jednotku Flirt objednala česká firma Leo Express u švýcarského Stadlera, ale nechala ji vybavit českými pantografy, dvojkolím a revolučními polohovatelnými sedadly z fryčovického Borcadu. Představila ji coby luxusní dálkový vlak rychlý jako Pendolino. Sedadla bodovala jak v 1., tak ve 2. třídě vybavením i pohodlím. Obrovský zájem vyvolal trenažér pro strojvedoucí, vmontovaný do skutečného vlaku, který má při výcviku monitor v místě předního okna. Počítač trenažéru je zapojen přímo do řídicí elektroniky vlaku.
Celý článek naleznete v Technickém týdeníku 21/2012.
![vlak_304 vlak_304](http://www.industry-eu.cz/UserFiles/Image/vlak_304.jpg)
www.technickytydenik.cz |