Zpráva „Glass Packaging Market For Food And Beverage, Pharmaceuticals, Beer And Other Alcoholic Beverages 2013–2019“ od agentury Transparency Market Research vidí meziroční přírůstek hodnoty těchto obalů na 3,4 % (2012: 47,43 mld. $, 2019: 59,94 mld. $) a meziroční přírůstek objemů na 3,1 % (2012: 45,71 mil. t). Brzdou rozvoje bude stoupající popularita plastů díky jejich nízké hmotnosti, menším prostorovým nárokům a rostoucímu spektru využití. V dalších letech přinese nové příležitosti pro skleněné obaly rostoucí preference skla mezi spotřebiteli nápojů, potravin a léčiv. Poptávku zvyšuje větší světová spotřeba piva a expanze zdravotní péče, kdy se sklo častěji využívá ke skladování léčiv díky jeho sterilitě a možnosti opakovaného použití. Hygiena je prorůstovým faktorem i u balení alkoholu. V roce 2012 dominovaly poptávce alkoholické nápoje včetně piva a silnou pozici si udrží i v dalších pěti letech, alkohol (vyjma piva) tvořil 50 % celkové poptávky po obalovém skle. Spotřeba alkoholu a obzvlášť vína roste pod vlivem různých zpráv o jejich přínosu pro zdraví, přesto lze nejrychlejší tempo růstu očekávat u piva, a to v globálním měřítku. V roce 2011 bylo do skla plněno cca 60 % vyrobeného piva, a to díky jeho hygieničnosti, prodloužení trvanlivosti obsahu, jeho oblibě mezi spotřebiteli a pomalému pronikání jiných materiálů, např. plechovek. Největší vliv bude mít i zde asijsko-tichomořská oblast a východní Evropa. Stoupající spotřeba piva a alkoholu v zemích jako Indie, Čína, Thajsko, Austrálie a Indonésie tam zvětší poptávku po skle. V roce 2012 dosáhla poptávka po obalovém skle v asijsko-tichomořské oblasti přes 16,1 mld. $ (víc než 35 % celku) a bude stoupat i nadále díky větším disponibilním příjmům spojeným s vlivem západních hodnot, což vede k vyšší konzumaci piva. Nejrychleji rostl trh s pivem v Číně, následovala Indie, a očekává se pokračování tohoto trendu, protože spotřeba piva mezi mladou generací stoupá. Druhým největším odbytištěm byla Evropa (2012: přes 13,34 mil. t). Dva největší výrobci obalového skla (Owens-Illinois a Saint-Gobain) se v roce 2012 dělili o celých 25 % trhu, společně s dalšími čtyřmi (Ardagh, Gerresheimer, Vetropack a Vidrala) jim patří necelých 35 % trhu. K prominentním výrobcům dále náleží Hindustan National Glass & Industries, Piramal Glass, Koa Glass, Heinz-Glas, Wiegand-Glas a Vitro Packaging.
110 stran, rozděleno podle baleného zboží: alkoholické nápoje (bez piva), pivo, potraviny a nápoje, léčiva, ostatní (osobní hygiena, chemikálie); cena od: 4795 $.
www.packaging-cz.cz
|