banner
5 nejnovějších poptávek
Poptávka - položení dlažby
Poptávka - natření střechy
Nákup ochranných prostředků
Oprava podlahové krytiny
Nákup kompresorů a příslušenství
5 nejnovějších nabídek
Frézky nástrojářské - FN 32, výrobce TOS
Frézky nástrojářské - FNGP 40 CNC, výrobce INTOS
Soustruhy CNC - Masturn 50 CNC, výrobce MAS
Lisy hydraulické - P6381, výrobce Stanko SSSR
Soustruhy hrotové - SU 100/2000

Ekologicky šetrné výrobky a služby

02/11/2011

Jak věrohodně deklarovat objektivní ekologickou šetrnost produktu? Jednou z možností je využít programů ekoznačení, kde je splnění kritérií garantováno nezávislou stranou.

Být "zelený" znamená být "in". Někteří výrobci, prodejci nebo poskytovatelé služeb však environmentální termíny používají fakticky pouze jako reklamní trik.

Jednou z možností, jak deklarovat skutečnou šetrnost produktu v celém jeho životním cyklu, je využít programů ekoznačení, kde splnění kritérií garantují nezávislé organizace.

V ČR existují dva takové programy. Národní program označování ekologicky šetrných výrobků a služeb, jenž vznikl z iniciativy ministra životního prostředí a ministra hospodářství již v roce 1994, a Program Ekoznačky EU, ke kterému se ČR připojila v roce 2004. Oba programy jsou v souladu s ustanoveními technické normy ČSN ISO 14024 Environmentální značky a prohlášení - Environmentální značení typu I.

V rámci těchto programů uděluje ministerstvo životního prostředí (MŽP) výrobcům ekologicky šetrných produktů a služeb, které splňují stanovená kritéria vlivu na životní prostředí, právo používat logo Ekologicky šetrný výrobek/služba a Ekoznačka EU - Květina.

Označené produkty musí splnit také řadu kvalitativních požadavků, proto Národní program označování ekologicky šetrných výrobků a služeb patří k zákládajícím členům Programu Česká kvalita. Spotřebitelé se tak nemusí bát, že zakoupený výrobek bude sice ekologický, avšak málo kvalitní.

Národní program nabízí možnost získat ekoznačku v rámci 43 kategorií výrobků nebo služeb, pro evropský program jich existuje 25. O udělení ekoznačky doposud požádalo přes 100 podniků, které si nechaly označit více než 400 výrobků či poskytovaných služeb.

Do programu Ekoznačení EU se v ČR zapojilo 16 společností. Spolu s produkty zahraničních držitelů je na českém trhu přes 750 výrobků s tímto označením.

Povědomí spotřebitelů o programech ekoznačení je relativně nízké. MŽP ve spolupráci s Odbornou sekcí pro kvalitu v životním prostředí Rady kvality ČR se to snaží změnit. Jednou z cest je vyhlášení ceny za propagaci, která by měla motivovat držitele k vyššímu využívání ekoznačky.

Držitelé ekoznačky budou moci soutěže přihlásit své propagační aktivity, při nichž ekoznačku využívají, a odborná porota složená se zástupců MŽP a odborníků na propagaci a marketing vybere ty nejnápaditější. Slavnostní předání cen bude další příležitostí, jak na programy ekoznačení poukázat. Více na www.ekoznacka.cz.

 

 

www.enviweb.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU