Jak prodat ještě víc aut, když se lidé do autosalonů nehrnou? Ceny už níž klesat nemohou – jsou na dně – a automobilky proto hledají nové zbraně, třeba nadstandardní záruční podmínky.
Stojatými vodami takzvaných poprodejních služeb zahýbala začátkem roku ambiciózní značka Hyundai se svou pětiletou zárukou na kompletně celé auto – a to bez omezení najetých kilometrů. To nemá v Česku obdoby – sesterská značka Kia má sice rekordní garanci sedm let, nesmíte však najet víc než 150 tisíc km, u některých modelů Chevroletu přes 120 tisíc km do pěti let. Opel dává šest let jen na vybrané komponenty, hlavně motor a převodovku.
Hyundai však kromě pěti let asistenční služby vymyslel i drobnost, na niž lidé budou slyšet: bezplatné půjčení náhradního vozu při opravě delší než jeden den. To sice mají i jiní, nikdo však takhle plošně a bez dodatečných podmínek.
Evropané zaostávají
Z 23 největších značek na českém trhu jich 10 (převážně evropských) nabízí běžnou, zákonem stanovenou dvouletou záruční dobu na celý vůz; dalších devět, vesměs japonských, garanci tříletou. A pak jsou tady rekordmani, o nichž byla řeč v úvodu – tři ze čtyř těchto značek (Kia, Hyundai, Chevrolet) jsou doma v Koreji.
U většiny ostatních automobilek je ovšem možné za prodloužení záruky (2–3 roky do čtyř nebo pěti let stáří auta) připlatit. Nebývá to úplně málo: tuzemská Škoda se řadí k ještě levnějším, když chce za další dva roky nebo 120 000 km třeba u octavie příplatek 11 100 Kč, Ford žádá za totéž u mondea rovných 20 tisíc korun. Prodlouženou záruku u některých značek dostanete i při koupi auta na značkový úvěr či leasing.
Ke standardním zárukám prakticky všechny automobilky poskytují zdarma i asistenční služby pro případ poruchy či havárie. Pokud připlatíte za delší záruku, asistenci často dostanete také, občas za nevelký poplatek. Pak se ale pozorně podívejte na vaši smlouvu o povinném ručení, případně i havarijním pojištění: pojišťovny dnes totiž většinou také přidávají k pojistce asistenci, tak abyste zbytečně neplatili za něco, co už máte zdarma.
Kdy záruka platí?
Aby záruka (standardní i rozšířená) platila, musíte pravidelně jezdit na servisní prohlídky, jež má většina značek minimálně jednou ročně (nebo po 15 tisících km) a jejich absolvování musí být zaneseno v servisní knížce. Práci i materiál při nich ovšem musíte zaplatit, zdarma je nenabízí žádná značka, jen Hyundai a Citroën mají roční bezplatné "kondiční" prohlídky, třeba před dovolenou.
Intervaly servisních prohlídek je dobré dodržovat, jinak byste mohli mít problémy. Dokládá to konkrétní příklad Tomáše S. z Prahy, kterému v servisu Fordu odmítli uznat špatnou funkci posilovače řízení jen proto, že na pravidelnou garanční prohlídku spojenou s výměnou oleje přijel místo při 20 tisících km až při 26 tisících – tím mu prý přestala platit záruka.
Specialista na dopravní právo Michal Dlabola ale s takovým výkladem nesouhlasí. "Nelze paušálně tvrdit, že neabsolvováním pravidelné prohlídky záruka 'padá', leda by bylo dokázáno, že jejím absolvováním se dalo vzniku závady zabránit – pak může prodejce tvrdit, že za vadu může kupující," říká. Musel by to ovšem dokázat u případného soudu, což by v tomto případě bylo dost obtížné, protože závada se na autě objevila už dávno před prohlídkou.
Automobilky se snaží kupcům svých strojů podsunout, že na prohlídky musí dojíždět do jejich autorizovaných servisů. V tištěných podmínkách to sice uvádět nesmí, ale podle zkušeností to zákazníkům tvrdí většina prodejců nových aut. A u prodloužené, "smluvní" záruky to mnohdy i píší.
Právníci však takový výklad odmítají. "Ani zákonná, ani smluvní záruka nesmí být omezena požadavkem jezdit výhradně do autorizovaného servisu, to je protiprávní," říká právník Tomáš Palla ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.
Můžete si tedy vybrat jakýkoli servis, s nímž máte dobré zkušenosti. Ovšem pozor, váš známý servisman sice smí provádět prohlídky a údržbu, ale už ne záruční opravy, to je vyhrazeno opravdu jen značkovým servisům. Občas se stává, že prodejce odmítne uznat reklamaci s tvrzením, že neautorizovaný opravář nepoužil originální náhradní díly nebo nedodržel postup stanovený výrobcem. Pak nezbývá než obrátit se na soud.
A právník Dlabola upozorňuje ještě na jeden častý zádrhel. Pokud kupujete auto "na IČO", tedy jako živnostníci, sepisuje se kupní smlouva většinou podle obchodního, ne občanského zákoníku. Což znamená, že zákonná dvouletá garance se ho netýká – platí jen a pouze to, co je uvedeno ve smluvních a záručních podmínkách.
"Pokud by tam tedy stálo, že podmínkou trvání záruky je absolvování všech servisních prohlídek a že všechny musejí být provedeny ve značkovém servisu, pak to prostě platí a porušením této povinnosti záruka jako celek padá," varuje Michal Dlabola.
Další informace k článku najdete zde
www.idnes.cz