Prodej nových osobních aut poprvé od vstupu země do Evropské unie v roce 2004 převyšuje dovoz ojetin z ciziny.
Zatímco automobilky díky masivním slevám dokázaly zvýšit v prvních deseti měsících roku prodej nových vozů o deset tisíc, dovoz ojetých aut se za stejné období propadl o téměř osmdesát tisíc. Výsledkem je prodej víc než 131 tisíc nových a dovoz 123 tisíc ojetých vozů.
„Automobilky zlevnily a výhoda ojetých vozů se snižuje,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Ceny nových aut nižší střední třídy jako Kia Cee’d, Hyundai i30 nebo Citroën C4 se proti loňsku propadly o šedesát až osmdesát tisíc korun. Ceny snížila i Škodovka, která je sice s 37 tisíci prodanými vozy lídrem trhu, proti loňsku ale zhruba 400 automobilů ztrácí. Padají i ceny bazarových vozů, kterých se na tuzemském trhu točí 700 až 800 tisíc ročně. Vozy zlevnily za rok až o čtyřicet procent. Prodeje podle prodejců přesto stále klesají. Nejhůř jsou na tom malé lokální provozovny, řada se už několik měsíců pohybuje na pokraji krachu. Příklad: na začátku listopadu se musela poslat do likvidace olomoucká společnost Starcars. Na skladu ještě měla ojeté vozy za sedm a půl milionu korun, nebyla však kvůli prudkému propadu cen schopna splácet úvěry. Propad cen ojetých automobilů potvrzují i leasingové společnosti, které do autobazarů posílají každý měsíc stovky zánovních aut z operativních leasingů. „Průměrná prodejní cena automobilu z leasingu je letos 248 tisíc korun. Loni to bylo 309 tisíc,“ uvedl Jan Dryák z ČSOB Leasing. |