banner
5 nejnovějších poptávek
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Veřejná zakázka - Dodávka CNC brusky na kulato a dvou CNC ostřiček
Nákup posilovacích strojů
Dodávky zásahové obuvi
5 nejnovějších nabídek
Barevné koncentráty 25 t
Prodám:Plnivo - filler masterbatch 24 T
Prodám:Absorbér vlhkosti (Desiccant) 24 t
Nabídka filamentů pro 3D tiskárny - www.tiskve3d.cz
Filament PLA od 299,-

Ombudsman varuje řidiče: Dobře zvažte zaplacení pokuty, brání odvolání

10/11/2011

Řidiči by si měli dobře rozmyslet, zda budou souhlasit s blokovou pokutou. Když ji policistovi zaplatí, uznávají vinu a nemohou se pak bránit ve správním řízení. Taková je rada ombudsmana Pavla Varvařovského, na kterého se obracejí řidiči, kteří pokutu zaplatili, ale pak chtěli případ přezkoumat. Právně to už není možné.

Řidiči podle Varvařovského vysvětlují svůj prvotní souhlas s pokutou stresem, ale i autoritou uniformy. Ombudsman se setkal i s případem, kdy strážníci pokutovali řidiče auta stojícího v zákazu stání a přehlédli, že má značku invalidy.

"Řidič sám si ve spěchu a stresu neuvědomil, že má právo na daném místě stát a s uložením blokové pokuty souhlasil," popsal Varvařovský. Strážníci však pozdější žádosti na zrušení pokuty nevyhověli. Kdyby však šofér na místě pokutu odmítl, mohl se bránit ve správním řízení.

Problém podle ombudsmana souvisí s nedostatečnou informovaností řidičů o tom, že v případě pochybností mohou s uložením blokové pokuty nesouhlasit a nechat věc ve správním řízení projednat.

Po skončení zákazu musí řidič o průkaz požádat

U řady přestupků totiž zákon stanovuje dva možné postupy. Řidič svou chybu uzná a zaplatí na místě. Pokud se řidiči postup policie nelíbí, odmítne zaplatit a věc je postoupena správnímu úřadu (obecní úřad nebo úřad městské části). Tam pak věc řeší úředníci v řízení, během nějž může řidiče zastupovat i právník.  

Motivací k zaplacení hned na místě je rozdíl ve výši pokuty. Částka je v případě, že zaplatíte policistům na místě mnohem menší než ve správním řízení.

Varvařovský ale upozornil i na další závažný problém. Řada řidičů po uplynutí zákazu řízení sedne za volant, aniž by věděli, že musí nejprve oficiálně žádat o vrácení řidičského oprávnění. Ale za to jim hrozí pokuta 25 až 50 tisíc korun a další zákaz řízení. Zatímco správní úřady řidiče o jejich povinnostech vesměs poučují, z šetření ochránce vyplynulo, že soudy to nedělají vůbec.

Nechybují jen řidiči, ale i soudy

Soudy prý také chybují v tom, že nedodržují zákonnou lhůtu k oznámení o uložení  zákazu řízení a nepředávají tuto informaci do evidence řidičů. Soud to má přitom podle zákona udělat do pěti pracovních dnů.

"Jestliže potrestaný řidič záměrně či z nevědomosti neodevzdá řidičský průkaz a přes zákaz i nadále řídí, policie to při silniční kontrole nezjistí, protože podle evidence má platné řidičské oprávnění," popsal důsledky této chyb ombudsman.

Na nedostatky v právním povědomí však ochránce narazil i v souvislosti s postupem obecní policie, která neoprávněně sama ukládala blokové pokuty za jízdu na červenou, ačkoli podle zákona musí o takovém přestupku vyhotovit záznam a předat věc k posouzení příslušnému správnímu orgánu.

 

 

www.idnes.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU