"Jde o dopravní značku E13, tedy doplňkovou tabulku. Na ní může být uveden text a grafické znázornění," říká pro iDNES.cz jeden z inženýrů, který se na tvorbě dopravního značení na zúžené D1 podílí.
"V Německu většinou značku střídavé jízdy (versetzt fahren) doplňují naší variantou značky B21a - Zákaz předjíždění," popisuje dopravní odborník.
U České varianty značky - tabulky zůstali také jen u nápisu v jazyce domovské země, cizinci ji tedy budou muset pochopit, ale počítá se asi také s tím, že už ji znají.
Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že sestava těchto dvou značek (zúžená silnice + střídavá jízda) bude na každém z úseků využita pouze jednou, a to na kilometrech 45, 72 a 112 v obou směrech.
Dodatková tabulka
Technické podmínky říkají: "Dodatková tabulka č. E 13 omezuje nebo doplňuje platnost značky, pod kterou je umístěna, vhodným nápisem, případě symbolem. Při volbě nápisů na tabulce č. E 13 je nutno sledovat především hledisko srozumitelnosti při maximální stručnosti, atd.
Při volbě symbolu na tabulce č. E13 je nutno sledovat především hledisko výstižnosti, žádoucí je užívat všeobecně známých symbolů. Pokud je symbol obsažen v pravidlech provozu, využívá se provedení vycházející z příslušného vyobrazení."
Platí jen několik set metrů, ne na celém úseku
Na úsecích, kde se D1 opravuje, je každý pruh výrazně užší než obvykle (3,75 m). Levý má 2,5 metru a pravý 3,15 metru.
Nová značka ovšem neplatí v celém zúženém úseku, je použita jen v kritických místech, kde je pravý pruh ještě užší než 3,15 metru. Například u mostních pilířů nebo mýtných bran. Značka je doplněna údajem, pro jak dlouhý úsek platí.
Jednou je to kvůli zmenšení průjezdného profilu na mostě přes Blanici (km 45) na délce asi 300 m, to je nejdelší místo "cikcak" jízdy. Na dalších dvou úsecích jsou to omezení do 150 metrů délky, jedno z toho je kvůli mýtné bráně.
Na úsek pro "cikcak" jízdu upozorní nejprve značka ve čtyřsetmetrovém předstihu, pak po dvou stech metrech a nakonec se začátkem rizikového úseku.
Právě tato místa znamenají pro provoz na dálnici největší rïziko. Reálná propustnost takového úseku je blízká situaci, jako by se jezdilo jedním pruhem.