banner
5 nejnovějších poptávek
Smaltované bezpečnostní tabulky
Nákup majetku - zabezpečení BOZP
Pořízení nového probírkového harvestoru
Pořízení užitkového vozidla
Pořízení užitkového vozidla
5 nejnovějších nabídek
Stavebnictví
OHÝBAČKA BETONÁŘSKÉ OCELI - SPECIAL 42S
Horizontální vyvrtávačka WH 10 CNC po generální opravě a modernizaci
Zajistíme úklid sněhu z komunikací
Frézky nástrojářské - FN 32, výrobce TOS

Nabíječe a nabíjení

12/10/2012

Jak dostat maximum ze své baterie

 

                                                                                                                      logo_eprona_297

Široká nabídka baterií a přístrojů pro jejich nabíjení, na našem i světovém trhu, může přinést problémy běžnému uživateli, který nemá zkušenosti s touto problematikou a neví, podle jakých měřítek si má vybrat vhodnou baterii nebo nabíječ. Dnešní moderní technologie ovlivňují naše rozhodování při jejich výběru a někdy se dostáváme do situací, kdy nevíme, jak provést tu nejlepší volbu. Nové, moderní konstrukce baterií nabízejí vysoký výkon a účinnost, ale zároveň potřebují dobrou péči, kterou představuje nabíjení. Dnešní nabíječe jsou schopné kvalitně nabíjet různé druhy baterií a tím pomáhat k dosažení jejich dlouhé životnosti při zachování dobrého výkonu. Dále budeme hovořit převážně o bateriích startovacích, staničních a trakčních, které se používají v průmyslu.

Důležitým článkem technologického procesu obnovení energie akumulátoru je kromě profesní poctivosti obsluhy, kvalita nabíječe. Akumulátor je často více poškozován špatným nabíjením než vybíjením. Nevhodně přizpůsobená kabeláž, kolísavé napětí v síti, zastaralá nabíjecí technika a nedostatečná kontrola nabíjecího procesu, včetně tvaru nabíjecí křivky, mají vždy rozhodující vliv na nedostatečné nabití akumulátoru do konečných znaků. Následkem je postupné snižování jeho kapacity, což v podstatě znamená snižování jeho životnosti.

Je až s podivem, jaké procento nových baterií je „nabíjeno“, patřičné slovo v uvozovkách by bylo spíš systematicky ničeno, nevhodnými nabíječi, starými desítky let. Je nepochopitelné, jak obrovský podíl ročních prodejů zabírají nabíječe s technicky nižší úrovní nabíjecích charakteristik, mezi které se řadí nabíječe s W charakteristikou.

Zanechejme však teoretických úvah a věnujme se praktickým radám. Je několik kritérií pro nákup nabíjecí techniky. Prioritu jejich důležitosti musí stanovit při nákupu konečný zákazník. Ve všeobecné platnosti zůstává, že všechny mají zhruba stejnou váhu důležitosti.

 

Rychlost nabití

Zkrácením nabíjecích časů je dána výrazná možnost úspory jednotlivých prostředků manipulační techniky a tím i počtu samotných nabíječů.

Zrychlení nabíjecího procesu umožňuje:

 

  • Zejména možnost užití vyšších nabíjecích proudů, společně s možností volby optimálního tvaru nabíjecí charakteristiky. Toto umožňují pouze nabíječe vybavené mikroprocesorovým (počítačovým) řízením.
  • Vzduchování (míchání) elektrolytu nabíjené baterie během nabíjecího procesu. Nabíječ musí být způsobilý ovládat tato zařízení. Baterie musí být také od výrobce vybavená vzduchovacími trubičkami zavádějícími vzduch na dno jednotlivých článků. Zkrácení nabíjecího času v poslední fázi I2 je až 75% a je to doprovázeno i významnými energetickými úsporami.

Někteří výrobci používají k promíchání elektrolytu též hluboký vybíjecí puls.

 

Energetická účinnost

Účinnost současných moderní nabíječů by neměla být nižší než 90% při jmenovitých parametrech. Při stoupajících cenách elektrické energie je tento faktor velice důležitý pro následný výpočet další ekonomie elektrických procesů a podstatně ovlivňuje návratnost vložených investic.

 

Korekce nabíjení, vliv teploty

Je-li baterii nutno nabíjet efektivně, zpravidla je nezbytné řídit nabíjecí proces s ohledem na stav nabíjené baterie. Jedná se zejména o teplotu baterie, průběh napětí a proudu a kompenzace napěťových úbytků. Vliv teploty je velmi výrazný zejména pro rychlé nabíjení. Obecně platí, že pro chladnější baterii je nutno zvýšit hodnotu plynovacího napětí. Příkladem jsou málo nabité baterie v zimním období. V letním období se toto napětí musí naopak snížit. Stejná situace ale nastává i při nabíjení baterie ohřáté předchozím vybíjením při jejím provozování. Nabíjení baterie s ohledem na její teplotu označujeme jako teplotně kompenzované nabíjení.

Kompenzace napěťových úbytků na přívodních kabelech je prvek, který přispívá k rychlejšímu nabití baterie. Toto se výrazně uplatňuje v centrálních nabíjárnách, kde je nabíječ vzdálen od baterie i několik desítek metrů. Korekce nabíjecích parametrů (napětí a proud) je popsána u jednotlivých typů nabíjecích charakteristik.

 

Typ nabíjené baterie

Pod tímto pojmem rozumíme konstrukci baterie. Rozlišujeme následující běžně používané typy:

Olověné baterie

 

  • uzavřené se zaplavenými elektrodami - klasická uzavřená baterie
  • řízené ventilem (VRLA-valve regulated lead acid) – bezúdržbové !
    • AGM (absorbed glass mat)
    • gelové
  • vyžadují kvalitní nabíječ s řízenou charakteristikou
Alkalické baterie
  • nikl-kadmiové (NiCd) - jsou nejrozšířenější v této kategorii

Pozor - nabíječ musí mít nastavené výstupní napětí na jinou hodnotu než je pro olověné baterie.

Olověné baterie nesmí být nabíjené ve stejném prostoru jako baterie alkalické.

 

Co je dobré znát

Velmi výrazný vliv na zkrácení životnosti má hluboké vybití akumulátoru. Tento stav nelze ovlivnit nabíječem, je výhradní záležitostí obsluhy. Nenásleduje-li po hlubokém vybití (pod 1,7 V/čl.) okamžité nabíjení akumulátoru, dojde k nevratné tvorbě síranů. Důsledkem je stálé snižování kapacity baterie a zvyšování jejího vnitřního odporu. Často slýcháváme, že baterie je "sulfátovaná".

Přebíjením baterie dochází k tzv. „vyváření“ baterie, doprovázené únikem obtěžujících aerosolů. Současně dochází i k oteplení baterie, které by nemělo překročit hranice doporučené výrobcem baterií.

Při provozování baterií obecně platí, že při zvýšení teploty o 10°C, probíhá chemický proces 2x rychleji. Úměrně k tomu dochází ke zkracování životnosti baterie. Při zvýšení teploty o dalších 10°C klesne životnost na 1/4 původní hodnoty.

Pro staniční baterie je samozřejmě nutné volit charakteristiku IU a její další modifikace. Pokud je předpoklad, že teplota nabíjené baterie bude mimo rozsah 15 až 25°, je nutno vybavit napáječ teplotně kompenzovaným nabíjením.

 

Další důležité informace nalezenete ZDE.

 

EPRONA, a.s.
tel: +420 481 549 174, 126, 116
fax: +420 481 549 172
Email: prodej@eprona.cz
Web: www.eprona.cz
http://firmy.industry-eu.cz/eprona-as

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU