![banner](/images/banner1_lite.jpg)
Realizace rekonstrukce objektu | ![]() |
Vývoz a likvidace odpadů | ![]() |
Realizace opravy čerpadel | ![]() |
Vzdělávání pro členy | ![]() |
Dodávka CNC vertikálního obráběcího centra | ![]() |
13/04/2012 |
Zvýšení mýtných tarifů k 1. lednu přineslo státu podle Ředitelství silnic a dálnic, které je provozovatelem elektronického mýtného systému v České republice, nejen vyšší výnos, ale přispělo mj. k ekologické změně vozového parku kamionů. Po přepočtení na jednotlivé kategorie vozidel činilo zdražení v průměru 16 %, přičemž u vozidel s emisní třídou Euro 5 zůstaly kilometrové sazby stejné. Snaha státu motivovat dopravce k provozování novějších kamionů s nízkými exhalacemi přinesla své ovoce, takže v lednu se meziročně zvýšil podíl jízd vozidel s nejvyšší platnou emisní třídou Euro 5 o 43 %. To také vysvětluje, proč nebyl celkový růst vybraného mýta tak vysoký, i když v prvním měsíci letošního roku jezdil po českých dálnicích a rychlostních silnicích přibližně stejný počet vozidel jako loni. Vývoj mýta tedy nenaznačuje negativní trendy v českém nebo evropském hospodářství, jehož je počet kamionů citlivým indikátorem. Meziročně se však pozitivně proměnilo složení kamionů z hlediska emisí, tedy jejich zátěže pro životní prostředí. Zatímco kamiony plnící nejvyšší emisní třídu Euro 5 jezdily takřka o polovinu více, u ostatních - méně ekologických - nastal pokles. Kamiony s emisní třídou Euro 4 jezdily o 6 % méně a s emisní třídou Euro 3 o 16 % méně. U "neekologické" emisní kategorie Euro 2 došlo k poklesu o čtvrtinu, u kategorií Euro 1 a 0, pak dokonce o 30 %. A to je dobrá zpráva. Náklady a mýto také z jiného pohleduZpomalení hospodářského růstu, vysoké ceny pohonných hmot a neustále se zvyšující náklady nutí dopravce ke stále razantnějším úsporám. Dá se dokonce očekávat pokles přepravních objemů, což způsobí značné potíže mnoha dopravním firmám, zřejmě větší než v roce 2009, protože v současné době jim už chybí kapitálové rezervy. Loňské zdražení mýtného o 25 % "potrápilo" řadu dopravců, stejně jako rostoucí cena nafty. Určitou nadějí bylo navrhované snížení spotřební daně. Podle analýzy společnosti DKV Euro Service a zkušeností ze Slovenska, které lze doložit reálnými čísly, tento krok státní pokladně neprospěl. Řešení, které je v Evropě vyzkoušené, vidí DKV v zavedení tzv. profesionální nafty, tedy ve formě vratky části spotřební daně. V Evropě je v současné době pět zemí, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii, Slovinsko a nově Maďarsko. Letošní zvýšení sazeb mýtného o čtvrtinu platí také pro vozidla nad 3,5 tuny, která nesplňují ekologické požadavky skupiny Euro 5. I přes slibované množstevní slevy toto opatření vede k objíždění zpoplatněných tras především auty méně šetrnými k životnímu prostředí. To pochopitelně ještě více zatíží malé obce poškozováním vozovek, stejně jako rizikem nehod, hlukem a znečištěním ovzduší. S tímto problémem se potýká také sousední Slovensko, které je nuceno zneužívání nezpoplatněných úseků řešit jejich uzavřením pro kamiony nad 12 tun. Výsledkem je a bude, že od velkých dopravců s moderním vozovým parkem (Euro 5) stát na mýtném více nevybere, a ti menší, kteří si obnovu vozového parku nemohou dovolit, budou zpoplatněné úseky objíždět.
www.enviweb.cz
|
Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU
Poptávky a nabídky Industry-EU