30/01/2012 |
Trendem v oblasti úklidových a mycích prostředků jsou koncentrované varianty šetrné k životnímu prostředí i k pokožce. Vedle univerzálních čističů si získávají své místo také specializované prostředky, papírové utěrky i vlhčené úklidové ubrousky. Čeští spotřebitelé dlouhodobě preferují při práci v kuchyni výrobky univerzálnějšího charakteru. Nechtějí doma skladovat příliš velkou zásobu mnoha produktů, ale očekávají, že jim jeden výrobek splní několik funkcí najednou, a to v co nejkratším možném čase. Nicméně v oblibě mají zároveň i řadu specializovaných přípravků na jednotlivé typy povrchů, jako je třeba nerez. Ten je v dnešních moderních kuchyních preferovaným materiálem, ať už se jedná tradičně o nádobí nebo nověji i o velké kuchyňské spotřebiče, jako jsou ledničky, trouby nebo sporáky, případně pracovní plochy. V současné době se postupně zvyšuje zájem o koncentrované mycí přípravky, které oslovují zejména ekologicky smýšlející zákazníky. Dnešní výrobky, kterými se výrobci ucházejí o přízeň spotřebitelů, jsou proto účinnější a šetrnější k životnímu prostředí, než bývaly před deseti lety. Zároveň je důležité, aby se s výrobkem při úklidu snadno a příjemně manipulovalo. Proto i obaly prošly ve snaze zaujmout potenciálního zákazníka zásadním vývojem, jsou ergonomické a mnohem atraktivnější. Kvalitní produkty musí splňovat všechny tyto zmíněné požadavky. U ručního mytí nádobí vládne důraz na účinek a péči o pokožkuV segmentu čisticích prostředků a prostředků na mytí nádobí jsou velmi důležité inovace. Na trhu sice převládají prostředky na ruční mytí nádobí, kategorie prostředků do myček je však stále perspektivní, přičemž dlouhodobě klesá poptávka po klasickém prášku a zároveň roste zájem o nejrůznější druhy tablet a gely. Jednou z možností, jak uspět s novinkou na trhu s prostředky na ruční mytí nádobí, který je dlouhodobě nasycen, je nabídnout spotřebitelkám vysoce účinný prostředek, jenž bude zároveň šetrný k pokožce jejich rukou. Nedávno byl uveden na trh Jar DermaProtect - nový tekutý prostředek na ruční mytí nádobí, který má nové jemnější složení, speciálně vyvinuté pro péči o ruce. "Navzdory k tomu účinně odstraňuje mastnotu a zanechává zářivě lesklé nádobí. Ruce pomáhá udržovat hebké a hydratované. Na rozdíl od zbytku portfolia se Jar DermaProtect dodává v transparentních obalech, aby spotřebitelky viděly krémovou strukturu a lesk tekutiny," říká Juraj Králik, manažer vnějších vztahů ze společnosti Procter & Gamble. Novinku výrobce uvádí na trh ve dvou vůních: Aloe vera & Coconut (Aloe vera a kokosový ořech) a Water Lilly & Jojoba (Leknín a jojoba). "Výrobek jsme podpořili TV reklamou, reklamou v tisku a v místech prodeje pak druhotným vystavením," dodává Králik. Poslední novinkou v portfoliu kategorie čisticích prostředků společnosti Unilever, která zahrnuje značky Cif a Domestos, jsou oblíbené čisticí spreje Cif Koupelna a Cif Kuchyň, jež odstraňují nečistoty jedním setřením a zanechávají kuchyňské a koupelnové plochy bez šmouh. Ekologie je běh na dlouhou traťPodle zkušeností řetězce dm drogerie markt se trend ohleduplnosti k životnímu prostředí prosazuje stále více. U kategorie s důrazem na ekologii se očekává, že bude získávat na trhu stále větší podíl. Nicméně typický český spotřebitel prý stále ještě není ochoten zaplatit prémiovou cenu za ryze ekologický přípravek: "Zásadní změnu v myšlení zákazníka lze očekávat, jakmile si ověří, že plně ekologické prostředky jsou nyní účinnější než běžné prostředky. Toto je ovšem běh na dlouhou trať," soudí Lucie Bieliková z obchodního a marketingového oddělení společnosti Madel a dodává, že zaznamenali i rostoucí zájem o dezinfekce, které jsou vhodné pro použití v kuchyni či pro nástroje, jež přicházejí do styku s potravinami. V současné době společnost Madel uvádí na trh přírodní hypoalergenní mycí prostředek na nádobí s aloe vera, který je zároveň velmi citlivý k pokožce rukou. Nevysušuje a nedráždí ji a je vhodný zejména pro alergiky a ekzematiky. "Produkt bychom chtěli promovat formou PR článků, inzerce v odborných časopisech a v neposlední řadě i podporou v místě prodeje formou letáků či poutačů v regálech," uzavírá Bieliková. Zákazník se rozhoduje u regáluMycí a čisticí výkon je u potenciálního zákazníka stále nejvýznamnějším rozhodovacím kritériem, druhým motivačním prvkem je vůně. Tradičně nejoblíbenější na českém trhu je vůně citronu. Protože spotřebitel se při koupi prostředku nejprve rozhoduje podle značky, nejvýhodnějším uspořádáním prodejního regálu je rozdělení na bloky značek a teprve potom na bloky segmentů. Ideální je, když v malých prodejnách rozhodují o umístění v regálu aktuální pozice jednotlivých značek a produktů na trhu, tím se zajistí, že v nabídce jsou nejčastěji nakupované a nejoblíbenější produkty na nejlépe viditelných místech. Hlavním marketingovým nástrojem v místě prodeje je kromě dobře zvoleného místa pro vystavení výrobků a viditelného označení také druhotné vystavení a v případě promoakce i zvýraznění ceny. K hojně využívaným POS materiálům patří plakáty, paletové dekorace a regálové zakladače. Při uvádění novinek na trh se mnohdy využívají hostesky, které radí spotřebitelům při nákupu. "Chování našich zákazníků ovlivňují také výhodná vícekusová balení v Cenovém bonbonku a kupony ve slevových knížkách dm active beauty světa výhod," doplňuje Eva Vaněčková, PR manažerka dm drogerie markt. Úklid kuchyně usnadní papírové utěrky i vlhčené ubrouskyTuzemští spotřebitelé si už zvykli používat i další pomocníky zjednodušující úklid kuchyně, ať už jde o běžné papírové utěrky, nebo čisticí případně dezinfekční utěrky či ubrousky napuštěné účinným prostředkem. Spotřeba papírových kuchyňských utěrek rok od roku roste. Protože je však stále dost českých domácnosti, které je vůbec nepoužívají, mají utěrky velký potenciál dalšího nárůstu prodeje. "S rostoucí oblibou však rostou i nároky zákazníků. U kuchyňské utěrky je nejdůležitější dobrá savost a pevnost, ale zároveň i praktičnost při používání," říká Jitka Plevová, sales manažerka společnosti SHP Bohemia. "Z toho důvodu jsme nově u našich kuchyňských rolí Harmony přidali další perforaci, a umožnili jsme tak spotřebiteli zkrátit si útržek podle jeho momentální potřeby. Návin role zůstal stejný, jen je možné velmi jednoduše použít větší či menší kousek utěrky," vysvětluje. Velký boom podle jejích slov zaznamenaly v poslední době hlavně maxi náviny, které jsou cenově mnohem výhodnější. SHP Bohemia právě uvádí na trh novinku Harmony Praktik, což jsou dvouvrstvé kuchyňské utěrky s celkovým návinem 80 metrů na dvou rolích. Jsou vyrobeny ze 100% celulózy, a tak splňují vysoké nároky na savost a pevnost utěrky. Společnost Melitrade nabízí v řadě Linteo především úklidové vlhčené ubrousky, ale i švédské utěrky na podlahu, okna či prach a papírové kuchyňské utěrky. "Výrobky, a to především vlhčené ubrousky, musí splňovat očekávaný čisticí výkon a především dobré odstranění mastnoty a nečistot," podotýká Marcela Kubátová, marketing director Melitrade, a dodává, že pro letošní rok se očekává podobné chování zákazníků jako loni: "Spotřebitelé stále preferují výrobky, které mají pro ně přijatelnou cenu i kvalitu, nejlépe navíc podpořenou letákovou akcí. Jako nejúčinnější a nejzajímavější se nám osvědčily balení výrobků 2+1, 3+1, nebo dárek. Značka bohužel nehraje až tak velkou roli. Samozřejmě že spotřebitel může mít oblíbenou značku, ale před věrností značce jednoznačně dává přednost ceně, až potom ho zajímá přidaná hodnota, jako jsou větší rozměry, parfemace," doplňuje. Ideální prezentací papírového programu na místě prodeje je podle jejích slov kromě cenového zvýhodnění také druhotné umístění, a to v hlavní uličce na čele regálu a s dobře viditelným označením. Nepřestávají se prodávat ani výrobky z ekonomických řad, kde však není kvalita kvůli tlaku na snížení ceny vždy na prvním místě. "Dále stojí za zmínku i atraktivita obalu, kde se čím dál více klade důraz na vzhled a v tomto případě i na důvěryhodnost výrobku," říká Kubátová. Speciálně u vlhčených úklidových ubrousků a kuchyňských utěrek zaznamenala Melitrade mírné nárůsty prodeje, a to především díky praktičnosti těchto výrobků, které přijdou spotřebiteli vhod nejen při úklidu kuchyně, ale celého domu, auta, případně při grilování nebo party. "Pro tento rok plánujeme kompletní revitalizaci a repositioning těchto výrobků," dodává Marcela Kubátová.
|
Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU