V minulosti se technici domnívali, že magnetická indukce permanentních magnetů závisí výlučně na vlastnostech jejich materiálů. Halbach však svými experimenty dokázal, že neméně významným činitelem je jejich geometrická konfigurace. S tím jak vzrůstala v průmyslově vyspělých zemích obliba internetu, začaly inspirovat Halbachovy pokusy mnoho experimentujících nadšenců. Permanentní magnety se záhy objevují v jejich generátorech, údajně schopných vyrábět elektrickou energii bez jakýchkoliv nám známých vstupů, prakticky jen díky magnetickým polím permanentních magnetů. Takovýto generátor ve své podstatě slibuje ekologicky nezávadnou, jen s minimálními náklady vyráběnou elektrickou energii, čímž ovšem do jisté míry připomíná perpetuum mobile sestavené z ocelových magnetů, o jehož konstrukci se ještě na počátku 20. století pokoušeli nejrůznější vynálezci. Možná se ucházela takováto spekulace o patent i v historce vážící se k osobě Alberta Einsteina, působícího na postu revizora švýcarského patentového úřadu, jenž opustil roku 1908 náhle a nečekaně své dosavadní zaměstnání, aby se plně věnoval teoretické fyzice a do úřadu se již nevrátil. Jak se traduje, byl patentový úřad díky jeho "dezerci" po několik měsíců pro veřejnost uzavřen, v důsledku čehož jeden z patentuchtivých vynálezců, znechucený mizerným fungováním této instituce, veškeré plány či výkresy svého perpetua hodil do kanálu.
Ovšem na přelomu milénií se objevují nové generace energii produkujících generátorů, vzdáleně připomínajících perpetuum mobile, jejichž funkčnost má být podmíněna permanentními magnety. Na internetu se objevují jejich plány a návody na výrobu, probíhají zde diskuse. Mezi nejdiskutovanější zařízení patří bezpohybový elektromagnetický generátor, známější pod zkratkou MEG (Motionless Electromagnetic Generator). Dne 26. března 2002 byl tomuto zařízení udělen US patent číslo 6362718, kde jsou jako vynálezci uvedeni Stephen L. Patrick, Ph.D., Thomas E. Bearden, Ph.D., James C. Hayes, Ph.D., Kenneth D. Moore, Ph.D. a Kenny L. James. Podle patentového zákona Spojených států amerických lze vynález patentovat jen tehdy, jestliže je funkční. U perpetuum mobile je předpokládána nefunkčnost a tak americký patentový úřad odmítá vynálezy blížící se takovýmto představám patentovat, pokud neprokáží funkčnost při formálním přezkoušení. Patent s detailním popisem MEGu byl následně zveřejněn na Beardenových internetových stránkách, čímž se de facto stal předlohou replik a nejrůznějších variant tohoto zařízení z dílen amerických i evropských entuziastů. Včetně Pavla Horkého, studenta Integrované střední školy (ISŠ) v Nové Pace, který zkonstruovat MEG dle návodu francouzského konstruktéra J. L. Naudina pro účast v soutěži Enersol 2009, aby mu pak odborná porota soutěže České hlavičky 2009 udělila třetí místo v kategorii Futura za oblast Technologií, inovací a technických věd. Později pořadatelé této soutěže díky nátlaku, za nímž stál Český klub skeptiků Sysifos, který MEG považuje za totální nesmyl a jeho princip z hlediska přírodních zákonů za zcela nemožný, od svého rozhodnutí odstoupili.
Ale permanentní magnety, figurující v generátorech typu MEGu, se nakonec stávají i nezbytnou součástí vozidel v ekologické dopravě. Jak je obecně známo, za posledních cca 40 let byly vyvinuty magneticky levitované vlaky zvané Maglev (zkratka vycházející z termínu "magnetická levitace"), které se vznášejí při vysoké rychlosti nad jízdní drahou. Na vývoji těchto superexpresů se podílelo několik průmyslově vyspělých zemí, zejména Německo - vozidlo Transrapid (na elektromagnetickém principu) a Japonsko - vozidlo MLU (na elektrodynamickém principu). Ovšem v nedávné minulosti byl popsán nový způsob magnetické levitace, jenž využívá permanentní magnety a oproti dosavadním typům je podstatně jednodušší, lacinější a bezpečnější. Neboť americký fyzik Richard F. Post navrhl magneticky levitovaný dopravní systém s Halbachovou soustavou magnetů, který byl roku 2000 patentován v USA jako Inductrack. V porovnání s dosavadními dopravními systémy využívajícími magnetickou levitaci je tento systém poměrně jednoduchý a vykazuje výhodnější levitační vlastnosti. V současné době se konají zkoušky takovýchto magneticky levitovaných vozidel na modelech, přičemž vývoj Postova systému podporuje též NASA, hodlající v budoucnu využít Inductrack jako katapult při startu kosmických lodí.
U systému Inductrack ve srovnání s německým Transrapidem odpadá náročné elektronické zařízení, které reguluje budící proud magnetů, zajišťujících stabilní polohu levitovaného vozidla. Ve srovnání s japonským MLU zde také není potřebné kryotechnické zařízení pro chlazení supravodivých magnetů. Stejně jako japonská vozidla sice vyžaduje systém Inductrack pomocná kola pro rozjezd, avšak kritická rychlost, při níž nastává levitace, je u Inductracku podstatně nižší. A stejně jako u stávajících dopravních systémů Maglev je třeba i vozidlo systému Inductrack vybavit pohonem, k čemuž lze použít tzv. lineární synchronní motor s dlouhým statorem, kdy běžící magnetické pole v jízdní dráze zabírá s Halbachovými magnety. Ale uvažuje se i o neelektrickém pohonu, což by znamenalo další významné zjednodušení, při kterém by dokonce odpadla soustava napájení elektrickou energií. Vzhledem k tomu, že již existují automobily poháněné stlačeným vzduchem (pneumobily MDI Cat se již vyrábějí jako vozy rodinné, užitkové, robustnější pick-upy i modely pro taxi), je pochopitelné, že začal být princip pneumatického pohonu uvažován i u vozidel Inductrack. Ve skutečnosti není myšlenka pneumatického pohonu v hromadné dopravě až tak převratnou novinkou: tramvaj poháněná stlačeným vzduchem, kterou zkonstruoval inženýr polského původu Ludwik Mękarski (1843-1923), jezdila po Paříži, Nantes a Nogent-sur-Marne již na přelomu 19. a 20. století.
A aby toho nebylo málo, ruský vědec Dr. Oleg V. Tozoni, který po své emigraci do USA začal roku 1989 působit jako hostující profesor na Katedře elektrotechniky University of Maryland, přišel se zcela novou verzí Maglevu zvanou Amlev, kterou prvně popsal roku 2001. Pro jeho koncept Amlevu byl udělen Dr. Tozonimu US patent číslo 8047138. Jedná se zde o samoregulační magnetickou levitaci, jejíž princip je založen na interakci mezi permanentními magnety na vozidle a vrstveným jádrem dráhy. Přičemž v porovnání s dosud užívaným elektromagnetickým principem levitace (EMS) a elektrodynamickým principem levitace (EDS) vykazuje systém Amlev několik výhod. Přesto se najde u nás řada skeptiků, která vás bude přesvědčovat o tom, že permanentní magnety nejsou vhodné k levitaci dopravních systémů pro svoji velkou hmotnost ve srovnání s vyvinutou levitační silou, že se tu jedná o totální nesmysl. Jenže u dopravního systému Inductrack dosahuje poměr levitační síly ke hmotnosti magnetů Halbachovy soustavy 50:1, tedy padesáti ku jedné.
Autor: Karel Wágner
www.enviweb.cz