Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie | |
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie | |
EPS a rekonstrukce LDZ | |
Energeticky úsporná opatření – TDS | |
Obnova soustavy veřejného osvětlení |
18/08/2006 |
Léto roku 2006 je dalším velmi výrazným bodem na časových křivkách popisujících vývoj jak domácího, tak i mezinárodního cestovního ruchu. Nestabilní mezinárodně-politická situace, hrozba teroristických útoků a nebezpečí přírodních katastrof jsou faktory, na které jsme si již v průběhu doby zvykli a rovněž cestovní ruch je vůči těmto vlivům do jisté míry indiferentní. To vše do okamžiku, než se nás tyto skutečnosti bezprostředně týkají. Energetická krize, která je zcela zásadní záležitostí naší postindustriální společnosti, se totiž promítne do povědomí nás všech. Izraelsko-libanonský konflikt či koroze na ropovodu k významnému nalezišti v Prudhoe Bay na Aljašce podporují permanentní růst ceny ropy. Podle agentury Bloomberg se cena ropy pohybuje těsně pod 78 USD za barel. Zastavením dodávek ropy z Aljašky přicházejí USA o desetitisíce barelů ropy denně, což vytváří velký prostor pro spekulanty s ropou. USA mají k dispozici dostatečné palivové rezervy, a tak nehrozí nedostatek této komodity. Nicméně spekulanti tlačí cenu ropy vzhůru a je snad jen otázkou času, kdy bude prolomena hranice 100 USD za barel. Tato situace vytváří mimořádné podmínky pro země vyvážející ropu a naopak velmi silné inflační tlaky pro ostatní ekonomiky závislé na dovozu ropy a ropných derivátů. V podmínkách České republiky pocítíme výše uvedené skutečnosti prostřednictvím zvyšování cen energií. V širším pojetí, kdy energie bereme jako jeden z hlavních vstupů do výroby, dojde k vzestupu agregátní cenové hladiny. Jako příklad je možné uvést ceny pohonných hmot, které jsou významné pro odvětví domácího cestovního ruchu. Cena Naturalu 95 se pohybuje kolem 32 Kč za litr. Nejdražší benzin je v Praze, naopak nejlevnější benzin se tankuje v Olomouckém kraji, kde se litr prodával za přibližně 31,60 Kč. V závislosti na vývoji cen ropy připravují svou strategii i nízkonákladoví letečtí přepravci, kteří jsou významnou složkou infrastruktury cestovního ruchu nejen v České republice. Taková strategie operuje s tzv. palivovými příplatky, které umožňují přepravcům pokrýt zvyšující se náklady. Na druhou stranu ovšem palivové příplatky snižují jejich konkurenceschopnost na trhu leteckých společností. Je zapotřebí hledat úspory v jiných částech nákladů či zavést palivové příplatky jednorázově a vyhnout se tak neustálému zvyšování cen svých služeb, což mohou zákazníci vnímat již negativně. Aby došlo k plošnému snižování palivových příplatků, musela by cena ropy klesnout alespoň na měsíc pod předem stanovenou úroveň. Absolutně by byly palivové příplatky odstraněny při ceně ropy na hodnotě 35 USD za barel. Pro Českou republiku je v této chvíli velmi důležité posilování kurzu koruny vůči americkému dolaru. Toto posilování, které je patrné přibližně od poloviny roku 2002, působí proti zvyšování korunových cen ropy dovážené do České republiky. Tak je možné efektivně působit proti růstu cen pohonných hmot. Palivové příplatky a další růst cenové hladiny se mohou promítnout do cen zájezdů, které připravují cestovní kanceláře. Pohyblivé složky ceny některých zahraničních zájezdů tak mohou vytvořit konkurenční výhodu pro nabídku služeb domácího cestovního ruchu. Srpen 2006 ovšem není z hlediska počasí příliš nakloněn domácímu cestovnímu ruchu stejně jako srpen předchozího roku. Deštivé a chladné počasí a nebezpečí lokálních povodní připomínají situaci v České republice přibližně před rokem. V meziročním srovnání srpnových výsledků domácího cestovního ruchu v roce 2005 s rokem 2004 došlo k poklesu v počtu cest českých občanů o 13,5 %. Naopak zahraniční dovolené v tomto období vzrostly o 10,1 %. Přispěla k tomu zejména nízká cena tzv. last minute zahraničních zájezdů ve vztahu k domácí nabídce a jistota slunného počasí v jihoevropských destinacích cestovního ruchu. Podobný vývoj se dá očekávat i v srpnu letošního roku, jelikož citlivost českých občanů na cenu není tak velká jako citlivost na špatné počasí v průběhu dovolené. Cenové nárůsty nebudou tak výrazné, aby ovlivnily subjektivní preference domácích spotřebitelů a navíc je můžeme očekávat jak ve výjezdovém, tak i v domácím cestovním ruchu ČR. Nezbývá než očekávat výsledky pro domácí a výjezdový cestovní ruch České republiky za 3. čtvrtletí 2006, které nám ukáží pravdivost výše uvedených hypotéz a předpovědí a zároveň nám umožní predikci na roky následující. Zdroj: ČSÚ |
Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU