To je přímo shakespearovská otázka pro oblast automobilové techniky. Osvětlení je totiž skutečně důležité. Vidět a být viděn je základem bezpečnosti. Podívejme se proto blíže, jak se věci mají.
S otázkou, zda má žárovka šanci existovat, souvisí nedávné opatření Evropské unie, týkající se zákazu prodeje klasických žárovek s výkonem vyšším než 60 W. Jsou nahrazovány výbojkami s nižší energetickou spotřebou a nižším tepelným výkonem. Abychom mohli zodpovědět otázku, zda nás čeká toto opatření i v oblasti automobilové techniky, je nutné přiblížit si některá fakta spojená s použitím žárovek v dopravních prostředcích.
V minulosti byly v automobilech a motocyklech používány obvykle žárovky s napětím 6 V, elektřinu dodávalo dynamo nebo magneto, součástí systému mohla být i baterie se stejným napětím. S ohledem na zvyšující se rychlost silničních vozidel a také kvůli vzrůstajícímu počtu spotřebičů ve vozidle, bylo nutné přistoupit na výkonnější systém, tedy na napětí 12, respektive 24 voltů. Dynamo bylo nahrazeno alternátorem.
To se týká i baterií, kde došlo k podstatnému navýšení proudového výkonu (Ah). Systém se dále vyvíjel, páteřové napětí 48 V používané v současnosti u nejmodernější techniky používání žárovek 12 až 24 V neovlivnilo, protože do systému elektrického rozvodu byly vloženy měniče napětí.
Nespornou výhodou klasických žárovek byla jednoduchá demontáž a zpětná montáž do světlometů (paticových objímek), kterou zvládl i nezkušený motorista. Proč tedy těmto světelným zdrojům prakticky odzvonilo? Automobilová žárovka, obdobně jako žárovka používaná v domácnosti, spotřebovává značné množství elektrické energie, jejíž velká část se mění v nevyužité teplo. Klasické žárovky s paticí Pt však dále neodpovídaly konstrukci moderního světelného systému z několika dalších důvodů, kromě vysoké energetické náročnosti. Problematický je například odvod přebytečné tepelné energie, dále velké zástavbové rozměry světlometu (jak reflektoru, tak deflektoru), i svítivost, jež je závislá na kvalitě deflektoru (zrcadla). K tomu je nutné připočíst problémy s materiálem pro výrobu světlometů. Jednak to souvisí s vysokou hmotností speciálních skel, dále obtížným tvarováním skla reflektoru s rozptylovými zónami, ale také omezenými možnostmi co se týká designového zpracování.
Cesta směřující ke zvyšování výkonu a svítivosti klasických žárovek je v podstatě u konce. Používání 100 W žárovek je možné pouze u automobilů pro speciální účely, jakými jsou vozy rallye, u hasičských a záchranných vozidel či speciálních vojenských a policejních automobilů. Běžné používání těchto žárovek v provozu na pozemních komunikacích je zakázáno.
Cesta vedla k halogenům Přes vyšší výrobní náročnost, jež se odrazila i v ceně, nahradily halogenové žárovky do hlavních světlometů klasické paticové žárovky. Důvodů pro změnu byla řada. Došlo zejména k prodloužení životnosti světelných zdrojů, byla zachována i intenzita, respektive došlo dokonce ke zvýšení záření. Halogenová technologie umožnila zmenšit velikost žárovek, s tím zároveň klesla spotřeba elektrické energie – to vše při zachování vysokého světelného výkonu.

Více informací najdete zde
IHR Autodíly s. r. o.
Hlavní 2459 Praha 4 141 00
Kontaktní údaje
Tel.: |
+420 272 765 794, 272 760 509 |
Mob.: |
+420 602 628 621 |
Fax: |
+420 272 774 546 |
E-mail: |
|
Internet: |
|
http://firmy.industry-eu.cz/ihr-autodily-s-r-o |