![banner](/images/banner1_lite.jpg)
Vzdělávání pro členy | ![]() |
Dodávka CNC vertikálního obráběcího centra | ![]() |
TDS – Revitalizace muzejního parku | ![]() |
Oprava krytu vozovky | ![]() |
Modernizace učebny | ![]() |
23/03/2012 | ||||||
Řada automobilek se v prospektech chlubí systémem rozpoznávání únavy. Jde o poměrně nový prvek aktivní bezpečnosti, který kupříkladu nabízejí společnosti Volvo, Ford, Mercedes-Benz či Volkswagen. Je tato funkce v praxi opravdu užitečná nebo jde o marketingový trik, jak nalákat zákazníky?
Jak systém detekce únavy funguje? V případě koncernu VW jde o funkci naprogramovanou do řídící jednotky, která sleduje úhel natočení volantu, příčné zrychlení nebo četnost sešlapávání pedálů. Sofistikovanější systémy v případě Volva či Fordu využívají kameru umístěnou ve zpětném zrcátku, která sleduje vzdálenost vozidla od vodorovného značení. Když dojde k odchylce od způsobu řízení registrovaného na začátku jízdy, systém po dobu pěti vteřin akusticky a vizuálně upozorní, že by si šofér měl dát pauzu. Jestliže řidič během následujících 15 minut nezastaví, upozornění se opakuje. Detekční funkci lze v případě potřeby deaktivovat. Obvykle systém funguje pouze v rychlostech nad 60 km/h a vypínat by se měl i na zatáčkovitých silnicích. Po čtyřech hodinách pauzaSystém se rovněž automaticky aktivuje po čtyřech hodinách nepřetržité jízdy, řidiče stejným způsobem vyzve k přestávce. Problém je v tom, že systém je spíše na obtíž a únavu detekuje špatně – například když sjedete z dálnice a pojedete ostřeji na okresní silnici. Autorovi článku jednou systém doporučil zastávku po dvaceti minutách ranní jízdy (po vydatném spánku a následné snídani). Problém je v tom, že systém buď detekuje únavu špatně, nebo naopak vůbec – extrémně nebezpečný mikrospánek nemá šanci detekovat. Navíc, každý svéprávný řidič nejlépe ví, kdy se mu začnou klížit oči nebo poleví jeho soustředěnost a je pro něj i posádku nejlepší co nejdříve zastavit a odpočinout si. Upozornění po čtyřech hodinách jízdy bez přerušení je sice chvályhodné, ale opět platí, že to měl řidič nejlépe vědět sám.
www.novinky.cz |
Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU
Poptávky a nabídky Industry-EU