Policie se podle mluvčí Ivy Kormošové nyní na propustnost skel s fóliemi zaměří. V případě nedodržení stanovených limitů hrozí řidičům pokuta až 10 000 korun a zákaz řízení.
Podle mluvčí musejí mít ztmavená přední boční skla podle zákona propustnost minimálně 70 procent, u čelního skla je to 75 procent a u zadního skla nesmí fólie zakrývat třetí brzdovou svítilnu. Ostatní skla nejsou limitována.
"Majitele motorových vozidel upozorňujeme, že pokud si nechají nalepit certifikovanou fólii, nemusí jejich skla splňovat kritéria, protože mohou mít ztmavená skla již z výroby. Tyto hodnoty se sčítají a sklo poté nemá požadovanou propustnost," varuje Kormošová.
Příliš tmavá skla byla podle policie jednou z možných příčin prosincové nehody u Obědovic na Královéhradecku, kdy řidič osobního auta nedal přednost projíždějícímu kamionu. Devětadvacetiletý řidič fabie utrpěl velmi vážné zranění, dvacetiletá spolujezdkyně nehodu nepřežila.
Vyšetřování prokázalo, že příčinou nehody mohlo být nadměrné ztmavení předních bočních okének vozidla. "Dle zákona je propustnost stanovena na minimální hranici 70 procent, u havarovaného auta byla však pod 20 procent," uvedla mluvčí. "Z tohoto důvodu je možné, že řidič přes boční okénko téměř neviděl, a proto vjel na přehledném úseku přímo pod kola kamionu."
Policisté budou okna aut nyní kontrolovat častěji. Řidičům, jejichž vůz limity propustnosti nesplní, hrozí bloková pokuta až 5 000 korun. Takové auto však může být navíc označeno jako nezpůsobilé k provozu a řidiči může být další jízda zakázána. "Ve správním řízení může být za propustnost nižší než 20 procent pokuta až 10 000 korun nebo zákaz řízení na šest až 12 měsíců," dodala Kormošová.
Měřicí zařízení pro zjištění propustnosti skel si začnou pořizovat také stanice technické kontroly. Nakoupí je také dopravní policie pro své hlídky. Dnes už je mají třeba policisté na Olomoucku a v Moravskoslezském kraji.
www.idnes.cz