Elektrárenská společnost ČEZ v rámci modernizace svých severočeských hnědouhelných elektráren v současnosti intenzivně pokračuje ve výstavbě nového, vysoce ekologického zdroje v elektrárně Ledvice. Jednotka o výkonu 660 MW bude vybavena mokrou technologií odsíření spalin, při níž budou spaliny vedeny přes mokrou vápencovou vypírku v absorbéru. Energetický sádrovec, který takto vznikne, bude odstraňován z technologického procesu, následně odvodněn a expedován k průmyslovému zpracování pro stavebnictví nebo společně s popílkem z kotle použit jako stabilizát. Významnou část projektu odsíření realizuje Provoz ocelových konstrukcí Divize 3 společnosti Metrostav a. s.
Specifikem výstavby v tomto případě se stává nezbytnost výstavby několika základních stavebních objektů a jejich vybavení příslušnými technologickými celky na poměrně malém prostoru, ohraničeném stávajícími objekty Elektrárny Ledvice, výsypkami povrchového dolu Jirásek a ledvickou úpravnou uhlí. Výkon odsiřovací jednotky nového zdroje přitom není nijak malý. Při navrhovaném výkonu 660 MW pro nový zdroj elektrárny v Ledvicích bude technologie odsíření produkovat denně téměř 600 t sádrovce.
Technologický proces odsíření surových spalin v Ledvicích bude probíhat následujícím způsobem:
Spaliny z kotle zbavené popílku v elektrofiltrech jsou hnány kouřovým ventilátorem do systému odsíření kouřovodem, který je vybaven primárním chladičem spalin a nouzovým chladicím systémem.
Po ochlazení vstupují spaliny do tzv. absorbéru, kde reagují s vápencovou suspenzí, rozstřikovanou v pěti úrovních. Vyčištěné spaliny poté prochází odlučovačem kapek, kde se zbaví aerosolu.
Za absorbérem jsou spaliny již ochlazeny na teplotu cca. 60 °C a jsou vedeny kouřovodem čistých spalin do nové chladící věže.
Reakcí vápence se sirnými sloučeninami a vodou vzniká sádrovcová suspenze, jejímž odvodněním se získá sypký sádrovec.
V Ledvicích byla k zajištění funkčního procesu odsíření spalin realizována společností Metrostav a. s. montáž následujících stavebně technologických celků:
- vykládka a sklad kusového vápence s dopravní technologií,
- drcení a mezisklad vápencového granulátu se zásobníky,
- mletí vápence s kulovými mlýny a nádržemi vápencové suspenze,
- čerpací a kompresorová stanice k zajištění dodávek reagentu, oxidačního vzduchu a procesní vody do absorbéru,
- absorbér s vnitřními technologiemi,
- kouřovod surových spalin s podpěrným systémem,
- odvodnění energetického sádrovce s trubním dopravníkem do skladu sádrovce,
- sklad a expedice sádrovce s nakládkou na vagóny.
VYKLÁDKA A SKLAD KUSOVÉHO VÁPENCE Z dispozičního hlediska vytváří vápencové hospodářství dva konstrukčně navazující objekty vykládky a skladu se schodišťovou věží a samostatná stanice odprášení.
Objekty jsou tvořeny ocelovým opláštěným skeletem o rozměrech 60 × 24 m, výšce 18 m a hmotností 230 t.
Sklad vápence má kapacitu 3 000 m3.
Technologii dopravy vápence uvnitř objektů představují vykládací sýpky s vibračními podavači, pásovými a korečkovými dopravníky, detektory a odlučovači kovu s přepravní kapacitou 200 t/h.
Ke snížení prašnosti jsou objekty vybaveny odprašovacím zařízením s jednotlivými potrubními větvemi a centrální filtrační stanicí.
DRCENÍ A MEZISKLAD DRCENÉHO VÁPENCE Kusový vápenec je ze skladu dopravován pásovými dopravníky podzemním tunelem k drtičům, kde se velikost zrna sníží pod 20 mm, a odtud korečkovými výtahy do dvojice sil, které mají kapacitu denní spotřeby drceného vápence pro kulové mlýny.
Sila jsou ocelová, svařovaná s ∅ 7 m a výškou 15 m, mají vlastní filtrační jednotky a stavebně navazují na objekt mletí vápence. Jednotlivá sila disponují kapacitou 430 m3.
MLETÍ VÁPENCE A SKLADOVÁNÍ VÁPENCOVÉ SUSPENZE, ODVODNĚNÍ SÁDROVCE Objekty mletí vápence a odvodnění sádrovce představují dispozičně jeden celek a jeho stavba byla ve všech ohledech nejsložitější ze všech montážních prací na akci Odsíření.
Budova s rozměry 48 × 22 m, výškou 24 m a hmotností ocelové konstrukce 520 t je v několika výškových úrovních zaplněna technologiemi a potrubím, kdy montáž skeletu a zařízení musela probíhat současně.
K objektu těsně přiléhají z jedné strany dvě ocelové svařované nádrže pro skladování vápencové suspenze o ∅ 8,5 m a výšce 14 m, na druhé straně se nacházejí čtyři laminátové nádrže technologie odvodnění sádrovce.
Na zbývajících stranách objektu je zavěšen dopravník sádrovce vedoucí do popílkových sil a vratná stanice trubního dopravníku vedoucího do hlavního skladu sádrovce.
Technologie v objektu se dělí na dvě skupiny podle zpracovávaného materiálu.
První skupinu tvoří zařízení mlýnice se dvěma kulovými mlýny o výkonu 32 t/h, kde se mele vápencový granulát zamokra na vápencovou suspenzi, přečerpávanou po úpravě v hydrocyklonech do zásobních nádrží.
Ve vyšší části objektu je instalována technologie odvodnění sádrovcové suspenze čerpané sem z absorbéru – 5 centrifug a dvojice hydrocyklonů.
Jsou zde osazeny pásové, korečkové a šnekové dopravníky sádrovce a dvě desítky čerpadel.
ČERPACÍ STANICE ODSÍŘENÍ Vápecová suspenze, vzduch nezbytný k oxidaci spalin a procesní voda pro vyrovnávání vodní bilance v absorbéru mají příslušná technologická zařízení umístěna v objektu čerpací stanice. Nosná konstrukce budovy je tvořena dvoupodlažním železobetonovým skeletem, doplněným schodišťovou věží o výšce 41 m s výtahem na přiléhající plošiny absorbéru.
V přízemí stanice jsou 3 m vysoká recirkulační čerpadla, která vhánějí pod tlakem vápencovou suspenzi do pěti výškových úrovní absorbéru, dále dvojice kompresorů oxidačního vzduchu a další čerpadla, nezbytná k funkčnosti systému dávkování a odvádění suspenzí v sousedním absorbéru.
Na budovu čerpací stanice navazuje ocelová konstrukce stanice chlazení surových spalin, ve které je upravována chladicí voda ze soustavy chladičů spalin v kouřovodu.
ABSORBÉR ODSÍŘENÍ Největší a nejčlenitější nádrží technologie odsíření je absorbér, kde dochází k chemickému procesu změny sirných plynů, poškozujících životní prostředí, na nezávadný a dále použitelný energetický sádrovec.
Absorbér je s výškou 52 m nejvyšším objektem v rámci technologického celku odsíření. V nejširším místě má ∅ 21 m. Hmotnost ocelové konstrukce absorbéru je 550 t.
U ocelové svařované konstrukce je v místě vstupu spalin použito speciální slitiny ke zvýšení odolnosti proti agresivnímu působení spalin.
Uvnitř absorbéru je v pěti výškových úrovních instalováno svařované polypropylénové potrubí s keramickými tryskami, které rozprašují vápencovou suspenzi a vytváří clonu kouřovým plynům, proudícím směrem vzhůru.
V horní části absorbéru jsou pak ve dvou úrovních nad sebou konstrukce z plastových vlnovcových profilů k odstranění vodních kapek z vyčištěných spalin.
Absorbér poté ústí do kouřovodu čistých spalin neseného ocelovou konstrukcí podepřenou vlastní podpěrnou věží a zároveň kotvenou do nové chladící věže elektrárny.
Vedle se nachází další velká svařovaná nádrž, tzv. vypouštěcí zásobník o ∅ 16 m a výšce 27 m.
Zde lze v případě potřeby shromáždit veškerou vápencovou a sádrovcovou suspenzi ze všech systémů odsíření. Všechny nádrže v rámci technologie odsíření nového zdroje jsou osazeny minimálně jedním až pěti míchadly.
KOUŘOVOD SUROVÝCH SPALIN Z dispozičních důvodů tvarově mimořádně komplikované těleso kouřovodu surových spalin je tvořeno svařovanou ocelovou konstrukcí obdélníkového tvaru s několikrát zalomenou osou a s vnitřními rozměry až 15 × 12 m, dosahující výšky až 33 m.
Do kouřovodu je vložen primární chladič spalin, tvořený svazky hadic z plastu PTFE na plnou šířku a výšku tělesa kouřovodu.
Primární chladič je v suterénu strojovny nového zdroje elektrárny spojen potrubím se sekundárním chladičem a stanicí chlazení.
K nouzovému chlazení kouřových plynů je v kouřovodu nainstalován systém potrubí ze speciální slitiny, rozprašující prostřednictvím 300 trysek vodu do prostoru kouřovodu. V případě nefunkčnosti primárního chladiče tak nedojde ke vzniku vysoké teploty a k poškození plastových konstrukcí v absorbéru.
DOPRAVA SÁDROVCE DO SKLADU A JEHO NAKLÁDKA K dopravě odvodněného sádrovce do hlavního skladu slouží pásový trubkový dopravník, který překonává na obloukové trase vzdálenost přes 200 m.
Vlastní objekt skladu sádrovce je ocelová opláštěná konstrukce s rozměry 54 × 25 m, hmotností 320 t s vlastním dopravním systémem a variabilním škrabákovým kolejovým nakladačem.
Na sklad navazuje samostatný objekt železniční nakládky sádrovce, který umožňuje expedici konečného produktu odsiřovacího procesu na několik vagónu současně.
V celkovém součtu bylo v rámci výstavby odsiřovací jednotky nového zdroje v Ledvicích smontováno pracovníky firmy Metrostav a. s. téměř 2 tisíce tun ocelových konstrukcí, svařeno 1 200 t nádrží, kouřovodů a potrubí a nainstalováno více jak 150 nejrůznějších technologických jednotek a zařízení.
![elektr2_122 elektr2_122](http://www.industry-eu.cz/UserFiles/Image/elektr2_122.jpg)
www.konstrukce.cz |