Firmy v době krize hledají možnosti, jak ušetřit. Především ty s velkými flotilami automobilů, případně zemědělci, jejichž stroje jsou závislé na kapalných palivech, hledají jakýkoliv způsob, jak snížit náklady za dopravu a provoz svých strojů. Úspory nacházejí v bionaftě. Jak SMN30 (směsná motorová nafta), tak i B100 (čistá bionafta) přináší uživatelům s vysokou spotřebou výrazné úspory.
Právě cena je hlavním pozitivem při užívání paliva SMN30.
"Kromě úspor je zde i praktický pozitivní efekt. Toto paliva má vyšší mazivost, což se pozitivně projevuje na chodu motoru a zvýšení životnosti mechanických částí, navíc produkují nižší emise polétavého prachu, síry a CO2," hodnotil na tiskové konferenci konané u příležitosti brněnské výstavy TechAgro šéf kampaně "Biopaliva frčí" Jiří Trnka.
Zároveň však zmínil, že je třeba si uvědomit některé specifické aspekty směsné motorové nafty. Ta má totiž výrazné čistící vlastnosti, což znamená, že následkem jejího používání je potřeba častěji měnit filtr a olej. "Je sice bezproblémově použitelná v jakémkoliv naftovém motoru, zároveň však právě kvůli čistícím vlastnostem vyžaduje použití odolnějších materiálů v palivové soustavě. Měla by být proto méně využívána u často odstavovaných vozidel. Palivo má totiž jistou biodegradabilitu, tedy že se může při neužívání rychleji kazit"dodal Trnka.
Zájemci o stoprocentní bionaftu by zase měli vědět, že toto palivo tuhne už při -10 stupních.
Nižší výhřevnost sice zvýší spotřebu o přibližně čtyři procenta, přes to se vyplatí. A to především v nákladní dopravě. "Je to ideální palivo pro firmy s vlastní čerpací stanicí. Je přibližně o čtyři koruny levnější než klasická nafta, takže i přes nižší výhřevnost se finančně vyplatí," vysvětloval Jiří Trnka.
Pozitivní je, že české firmy o bionaftě ví. Ukazují to především tvrdá čísla. Jak u SMN30, tak u B100 je pozorovatelný výrazný meziroční nárůst ve spotřebě. A ne ledajaký. U obou moderních paliv je oproti roku 2010 o třetinu vyšší. "Čísla nelžou. Dokumentují, že biopaliva jsou konstantně na vzestupu. Na jedné straně u osobních automobilů, kde je (vedle SMN30 pro diesely), čím dál tím populárnější i další biopalivo E85 pro benzínová auta. Z druhé strany pak i velké společnosti zjišťují, že s bionaftou mohou podstatně snížit své náklady i ony," hodnotil Trnka.
Nejprůkaznější jsou ovšem výsledky z praxe. Agropodnik Jihlava testoval v rámci pilotní studie využití bionafty u dvou v České republice typických užitkových strojů - traktorů značky John Deere a Zetor. Výsledky potvrdily to, co už bylo zmíněno v předchozích odstavcích. "Provoz na bionaftu SMN30 se podle našich propočtů vyplatí. Samozřejmě je třeba dodržet kázeň při skladování paliva. Podstatné však je, že s SMN30 lze plnohodnotně nahradit běžnou motorovou naftu. Úspory pak jsou na úrovni 1,50 CZK na jeden litr oproti naftě běžné," rozebíral studii Miroslav Bažanta z Agropodniku Jihlava.
"SMN30 je dnes nejvýhodnější celoroční palivo pro vznětové motory na českém trhu. A není tomu tak jen u agro-sektoru. Využitelné je samozřejmě i ve firmách jiného zaměření, které si navíc v průběhu letní sezóny mohou svoje úspory ještě zvýšit díky čisté bionaftě B100," uzavřel Bažanta.
www.enviweb.cz