Plastikářský průmysl směřuje k zotavení – kompletní výsledky červnového průzkumu stavu oboru podle British Plastics Federation (BPF) jsou k přečtení na http://www.bpf.co.uk/Document/Default.aspx?DocumentUid=C84884FF-4BB6-4639-A885-C96A5F4EA855.
V anketě odpovídalo 100 firem zastupujících cca 25 % obratu a 43 000 zaměstnanců ve Velké Británii. Své výrobky dodávají do stavebnictví, automobilového a obalářského průmyslu, pro elektroniku a elektrické spotřebiče, pro výrobky všeobecného strojírenství i zdravotnictví, takže jsou barometrem výroby jako celku.
Výsledky ukazují nadějné vyhlídky: 66 % respondentů předpovídá v následujících 12 měsících nárůst svého obratu (v lednu to bylo 64 %), ale růst stále dusí vyšší náklady a nedostupnost surovin. Generální ředitel BPF Peter Davis: „Dvě třetiny plastikářských společností předpovídají nárůst – to je dobrá zpráva pro výrobu v Británii obecně. Jsme klíčový strategický průmysl dodávající do všech odvětví ekonomiky. Přesto křivka vývoje stavebnictví a strojírenství zůstává plochá a nárůst nákladů na suroviny a energii znamená, že obrat neodráží objem tržeb.“
Další pozitivní indikátor je zvyšování počtu pracovních míst: 34 % respondentů naznačilo, že v následujícím roce zvýší počet pracovníků (v lednu 23 %), 13 % firem míní zvýšit počet pracujících na plný úvazek o 6–10 %. Velkým problémem zůstává nedostatek surovin: 55 % společností zdůrazňuje obtíže při získávání polymerů, jako je PET, HDPE, LDPE, PC, akryláty, elastomery a aditiva, vč. pigmentů jako oxid titaničitý. Ve výsledku vyskočily ceny těchto materiálů tak, že nárůst pocítili všichni respondenti. Davis: „Žádný div, že většina plastikářských společností neočekává stoupající zisky, přestože jim roste obrat, když všechny bez výjimky zápasí s obřím nárůstem cen surovin. Jako výsledek 25 % respondentů nepředpovídá růst obratu v následujících 12 měsících.“
Nárůst obratu předpovídá 35 % respondentů vyvážejících do západní Evropy, u východní Evropy je to 25 %. Davis: „Plastikáři mají kladný názor na růst evropského trhu, který je větší, ale nasycený. Jenže další zmatky v eurozóně by mohly vývoz ohrozit. Společnosti musejí hledat příležitosti v Číně a Indii.“
www.packaging-cz.cz |