banner
5 neuesten Anforderungen
Poptávka - položení dlažby
Poptávka - natření střechy
Nákup ochranných prostředků
Oprava podlahové krytiny
Nákup kompresorů a příslušenství
5 neuesten Angebote
Frézky nástrojářské - FN 32, výrobce TOS
Frézky nástrojářské - FNGP 40 CNC, výrobce INTOS
Soustruhy CNC - Masturn 50 CNC, výrobce MAS
Lisy hydraulické - P6381, výrobce Stanko SSSR
Soustruhy hrotové - SU 100/2000

Nakupujte chytře a zeleně!

03/11/2011

Zelené nakupování šetří přírodní zdroje a přispívá k menšímu znečišťování životního prostředí. Zelené nakupování je nakupování se zahrnutím kritéria energetické úspornosti a dalších environmentálních kritérií do výběrových řízení pro dodávky produktů a služeb jak ve veřejném tak i v soukromém sektoru. Při zahrnutí těchto kritérií do veřejných zakázek mluvíme o tzv. zelených veřejných zakázkách (GPP - green public procurement).

Mezi hlavní přínosy realizace zeleného nakupování patří úspory energie, vody a materiálů a navazující úspory provozních nákladů jak veřejných tak soukromých institucí. Úspory energie zároveň snižují emise znečišťujících látek, skleníkových plynů a dalších látek s přímým negativním dopadem na lidské zdraví. Úspory materiálů znamenají méně odpadů a šetření přírodních zdrojů.

 

Jedním z hlavních nástrojů zeleného nakupování je rozhodování na základě výše nákladů celoživotního cyklu produktu (LCC). Ta se v praxi rovná sumě investičních nákladů a provozních nákladů z využívání produktu po celou dobu jeho životnosti (včetně všech emisních a jiných poplatků, likvidaci odpadů z produktu apod.). Mezi další principy patří třeba zdravotní nezávadnost, recyklovatelnost, biologická rozložitelnost, transportní vzdálenost od výrobce ke spotřebiteli atd.

Mezi základní kritéria patří volba mezi jenom „nejnižší cenou“ nebo „nejhospodárnější nabídkou“, která v sobě zahrnuje ekonomickou a ekologickou výhodnost v jednom.

 

Zelené veřejné zakázky mohou být významnou hnací silou inovací na českém trhu, a tím zvyšovat konkurenceschopnost českých výrobců na vyspělých trzích, kde neustále roste důležitost zohlednění environmentálních dopadů výrobků.

Zelené nakupování mění trendy ve výrobě a spotřebě a tvoří poptávku po environmentálně šetrnějších produktech, což přispívá i ke zvýšení nabídky těchto produktů a zavádění systémů environmentálního managementu na straně výrobců (EMS/EMAS/ISO14000).

 

Roční náklady veřejných organizací v Evropské unii představují přibližně 16 % hrubého domácího produktu Evropské unie. Pro Českou republiku byl odhadnut podíl nákladů veřejných organizací na HDP až na úrovni 20 %, což odpovídá nejméně 550 mld. Kč.

Proto i v České republice mohou veřejné instituce výraznou mírou přispět k naplňování principů udržitelného rozvoje využitím své kupní síly při výběru zboží a služeb, které jsou šetrnější k životnímu prostředí a tím snížit své provozní náklady. Veřejné instituce jsou zároveň dobrým příkladem i pro soukromou sféru.

 

V současnosti není v České republice žádná povinnost využívat zelené nakupování, ani žádné závazné legislativní standardy v této oblasti.

 

Nicméně vláda ČR (podle svého Usnesení č. 720/2000 z 19. července 2000) doporučuje členům vlády a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy, aby v jimi řízených organizacích:

  • při zadávání veřejných zakázek podle zákona č. 137/2006 Sb. o zadávání veřejných zakázek, jejichž předmětem může být dodávka, instalace a použití výrobku, jedním z kritérií pro hodnocení nabídek veřejných zakázek byla ekologická šetrnost výrobku
  • upřednostnili přímý nákup ekologicky šetrného zboží a výrobků (např. pro opravy exteriérů a interiérů budov a jejich vybavení - nábytek, kopírky, osvětlení, kancelářské papíry, hygienické potřeby atd.).

Zákon tedy umožňuje při zadávání veřejných zakázek nastavit technické požadavky, včetně dopadu na životní prostředí, a to třeba odkazem na národní, evropský nebo mezinárodní systém eko-značení. Musí však být i alternativa prokázání ekologické šetrnosti jiným způsobem než environmentálním štítkováním.

 

Podle typu veřejné zakázky může veřejný zadavatel v rámci prokázání technických kvalifikačních předpokladů požadovat i předložení dokladu o registraci v systému řízení z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS) nebo certifikátu řízení z hlediska ochrany životního prostředí vydaného podle českých technických norem (ČSN EN ISO 14001:2010).

V případě veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem jsou osobní automobily, autobusy či nákladní vozidla, musí zadavatel povinně stanovit zvláštní technické podmínky, které zohledňují energetické a ekologické provozní dopady – zejména spotřebu energie, emise CO2, NOx, nemethanových uhlovodíků a prachových částic. V ČR jde o emisní limity EURO (min. EURO 4, 5) a max. spotřebu PHM pro kombinovaný provoz – podrobnosti stanoví Vyhláška č. 162/2011 Sb. ze dne 8. června 2011 o způsobu stanovení zvláštních technických podmínek pro účely zákona o veřejných zakázkách. Jde o implementaci evropské směrnice č. 33/2009/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.

V této oblasti je také platné usnesení vlády č. 1592/2008 ve formě Programu obměny vozového parku veřejné správy za ‚ekologicky přátelská‘ vozidla“, jehož cílem je zajistit, aby podíl „ekologicky přátelských“ vozidel na celkovém vozovém parku orgánů státní správy byl k 1. lednu 2014 ve výši min. 25 procent. Definici „ekologicky přátelských“ vozidel specifikuje konkrétní materiál (min. EURO 5 a min. hodnoty emisí CO2). Požadavky Usnesení jsou závazná pro Úřad vlády ČR, všechna ministerstva, ČSÚ, ČBÚ, Úřad průmyslového vlastnictví, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správu státních hmotných rezerv, Energetický regulační úřad, SÚJB, NBÚ a ČTÚ. Doporučená jsou pro ČNB, Úřad pro ochranu osobních údajů, Kancelář prezidenta republiky, Kanceláře PSP a Senátu ČR, hejtmany krajů, primátory a starosty obcí a měst.

 

Další aktivitou vlády jsou od listopadu 2010 platná „Pravidla uplatňování environmentálních požadavků při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy.

 

Pravidla jsou závazná pro veřejnou správu, mohou být ale také dobrovolně využita i v soukromé sféře. Vybrané výrobky a služby jsou upraveny podrobnějšími metodikami, které stanovují již konkrétní environmentální požadavky a dále zahrnují i podrobné instrukce, jak tyto požadavky do veřejné zakázky zakomponovat.

 

V současné době jsou k dispozici metodiky pro nákup nábytku a kancelářské výpočetní techniky. Metodiky pro další produkty by měly být představeny Ministerstvem životního prostředí v průběhu příštího roku 2012. Půjde například o catering (občerstvení), vybrané výrobky fair-trade, čistící výrobky a služby, papír a tiskařské služby, doprava a dopravní služby, oděvy a uniformy.

 

Pro kancelářskou výpočetní techniku je také již k dispozici manuál MŽP - praktický návod k uplatnění výše zmíněné metodiky. Manuál se zabývá kritérii, která musí příslušný výrobek splňovat, jejich ověřením a stávající certifikací příslušných výrobků.

 

 

http://ekoporadenstvi.ic.cz
http://ekoporadce.g6.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU