banner
5 neuesten Anforderungen
Rekonstrukce elektroinstalace
Park vč. nákupu a osazení překážek
Nábytek - vybavení učebny
Rekonstrukce silnice
Propojení silnic
5 neuesten Angebote
Frézky nástrojářské - FN 32, výrobce TOS
Frézky nástrojářské - FNGP 40 CNC, výrobce INTOS
Soustruhy CNC - Masturn 50 CNC, výrobce MAS
Lisy hydraulické - P6381, výrobce Stanko SSSR
Soustruhy hrotové - SU 100/2000

Haldex je hodně chytrý pohon všech kol. Má ho octavia i Bugatti Veyron

11/05/2012

Spojka Haldex, z toho slovního spojení mají zásobovači ve Škodovce už od loňska těžkou hlavu. Klíčový komponent v oblíbeném systému pohonu všech kol nestačí švédská fabrika vyrábět. A tak skončila octavia 4×4.

Haldex Traction je nejmenší ze tří divizí švédského strojírenského podniku Haldex AB.  Jejich mezinápravová spojka pro pohon všech kol je hitem a fabrika ve švédském městě Landskorna nestíhá uspokojovat poptávku. Na Octavii Scout, která je pohonem všech kol vybavena, se tak čeká přes půl roku. Škoda se proto rozhodla raději stáhnout model z nabídky.

Proč je haldexů málo? Vysvětlení má být vlastně velmi jednoduché. Když před několika lety trh s automobily v souvislosti s globální ekonomickou krizí spadl, firma omezila výrobu. A dnes se nemůže odhodlat k jejímu navýšení. Už proto, že prodeje aut nijak optimisticky nevypadají.

Má ho i Subaru

Od své první generace v roce 1998 urazil pohon všech kol systémem Haldex dlouhou vývojovou cestu a stal se z něj jeden z nejvyspělejších pohonů všech kol. Málo se ví, že obdobný systém používá i Subaru u svých modelů s automatickou převodovkou.

Systém pohonu všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex byl původně vyvinut proto, aby přinesl relativně levné řešení připojování pohonu zadních kol u automobilů s předním pohonem. Důvodem byly především snahy o snížení spotřeby. Permanentní pohon všech kol totiž logicky vyžaduje víc paliva, přiřaditelný pohon je úspornější.

Jenže od doby, kdy se původní haldex přiřazoval (mnohdy dost znatelně) při mírném prokluzu kol přední nápravy, prodělal systém zásadní vývoj a patří dnes na špičku všech možných pohonů všech kol (určených primárně pro jízdu po silnici). Haldex, respektive firma Haldex Traction, také mezi tím změnila majitele. Švédská firma Haldex, která jej původně vyvinula a vydělila do samostatné divize, prodala Haldex Traction gigantu BorgWarner. Transakce byla dokončena počátkem roku 2011. BorgWarner dnes výrobek označuje jako Haldex XWD a ještě letos má na trh přijít jeho už pátá generace.

Tu má jako první zamluvenou pro svou produkci koncern Volkswagen, který je tradičním uživatelem haldexu. S pátou generací by se snad měly vyřešit problémy s dodávkami,  které se táhnou celou řadu let. Poptávka po spojkách jednoduše převyšuje výrobní kapacitu, navíc stoupající zájem o různá malá SUV a crossovery tuto poptávku ještě zvedá.

motor_630_01

 

 

Více informaci k článku najdete zde

 

 

www.idnes.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU