banner
5 neuesten Anforderungen
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Poptáváme plastové odpady Balíková LDPE fólie
Veřejná zakázka - Dodávka CNC brusky na kulato a dvou CNC ostřiček
Nákup posilovacích strojů
Dodávky zásahové obuvi
5 neuesten Angebote
Barevné koncentráty 25 t
Prodám:Plnivo - filler masterbatch 24 T
Prodám:Absorbér vlhkosti (Desiccant) 24 t
Nabídka filamentů pro 3D tiskárny - www.tiskve3d.cz
Filament PLA od 299,-

GM připravuje tiché brzdy, které nebudou trápit řidiče

26/01/2012

Pískání brzd může být známkou jejich nadměrného opotřebení, někdy se ale objevuje téměř bez příčiny. V takovém případě bývá hodně otravné. Koncern GM už ale vyvíjí brzdy, které dokážou nepříjemné zvuky tlumit.

brzda_630

Tichý brzdový kotouč General Motors | foto: General Motors

Právě v těchto měsících testuje General Motors nové brzdy, které učiní jednou provždy přítrž nepříjemným zvukům. "Tichý" mechanismus jistě potěší nejen majitele drahých aut, ale i spoustu běžných řidičů, pro které je pískání a skřípění brzd nepříjemné a znejisťující.

U GM je nazývají brzdy s Coulombovým tlumením – to podle principu, který již v 18. století popsal známý fyzik Charles-Augustin de Coulomb. Jejich základem je zcela nově konstruovaný brzdový kotouč, který bývá největším zdrojem nepříjemných zvuků.

Plocha kotouče je totiž poměrně velká a snadno může docházet k různým vibracím, které se za určitých podmínek projevují právě jako nepříjemné zvuky.

Kotouč je vyroben sendvičovým způsobem a do jeho středu je zalit speciální kovový kruh, který před zatavením do kotouče podstoupí speciální ochrannou povrchovou úpravu. Středový kruh je tedy vlastně samostatný objekt, který tlumí vibrace kotouče. General Motors tento způsob tlumení přirovnává k utlumení zvonku tím, že k němu přiložíte například prst.

GM si od zavedení bezhlučných brzd slibuje především dramatické snížení stížností zákazníků na nepříjemné zvuky vycházející z tohoto ústrojí. Automobilka zároveň dodává, že i nové brzdy upozorní řidiče na stav opotřebení brzdových destiček, ale namísto zvuku to bude pravděpodobně s pomocí senzoru.

Z dlouhodobého hlediska by měla nová konstrukce brzdových kotoučů umožnit vyrábět účinnější, menší a lehčí brzdy než v současnosti. Tlumicí vlastnosti kotoučů totiž umožní použít materiály s vyššími koeficienty tření, které by při současné konstrukci byly zdrojem nepřijatelných zvuků.

Pokud půjde vše podle plánů, mohli bychom se s novou konstrukcí brzd setkat v automobilech již zhruba do tří let.

 

 

 

www.idnes.cz

Chcete být informování o poptávkách dříve než ostatní? Registrovat se k odběru novinek
banner

Proč využívat Industry-EU? Cíle portálu Industry-EU Poptávky a nabídky Industry-EU